Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Aanpassen aan het licht of de duisternis
Doordat de luikjes omhoog zijn kunnen je ogen wennen aan het licht buiten. Wennen aan het buitenlicht is ook de reden dat tijdens start en landing de lichten in het vliegtuig gedoofd zijn.
Cabine druk en zuurstof (dat kan alleen in een hermetisch afgesloten ruimte) is nodig vanaf 10000 foot. Kleine vliegtuigen zoals bv een Cessna vliegen veel lager en kunnen in theorie gewoon een raam open doen tijdens het vliegen.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
"Uit onderzoek blijkt dat de lucht in veel slaapkamers ongezond is door te weinig ventilatie", zegt Van Meegeren. Het raam openen helpt dan uiteraard, maar dat zorgt met deze temperaturen wel voor kou in huis. Ook verspil je veel energie als je de verwarming aanzet met het raam open. Doe dat dus vooral niet.
Het is wel belangrijk dat de lucht in de slaapkamer voldoende verse zuurstof bevat en van goede kwaliteit is – bijvoorbeeld door de afwezigheid van fijn stof. Met open raam slapen aan een grote baan met veel verkeer wordt niet alleen omwille van het lawaai, maar ook omwille van de slechte luchtkwaliteit afgeraden.
De mondkapjesplicht op de Nederlandse luchthavens vervalt al per 20 mei 2022 in plaats van 21 mei 2022. Als u gaat vliegen kan het gebeuren dat u bijvoorbeeld op de luchthaven in het land van vertrek en in het vliegtuig verplicht een mondkapje moet dragen.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Nadat het toestel op een baan is geland dient het vliegtuig tot stilstand gebracht te worden. De belangrijkste manier waarop dit bereikt wordt zijn de remmen op de wielen. Vrijwel alle grote vliegtuigen zijn met (keramische) schijfremmen uitgerust daar deze het makkelijkst te koelen zijn.
Een juiste gewichtsverdeling is bij het luchttransport van essentieel belang. Ook tijdens het beladen, lossen of bijtanken kan een vliegtuig uit balans raken. Het kantelt dan naar achteren en komt op de staart terecht, zoals op 20 september jl. een Boeing 737-900 van United Airlines overkwam.
Vermijd keuken, toiletten en gangplaats
Vermijd op een groot vliegtuig om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
De veiligste plek in het vliegtuig
Dé veiligste zitplaats bij een vliegtuigongeluk bestaat niet, maar er zijn wel zitplaatsen waar je statistisch gezien de meeste kans op overleven heb. Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig.
Naar aanleiding van het incident heeft Asiana Airlines besloten de stoelen bij de deuren voorlopig niet te verkopen. Een deur van een vliegtuig kan alleen worden geopend als het toestel op een zeer geringe hoogte vliegt, anders is de tegendruk te groot.
Blijf daarom binnen tijdens onweer en doe de volgende dingen: Sluit ramen en deuren. Blijf uit de buurt van elektrische kabels. Ga niet in bad of onder de douche.
Laat de ventilatie na het douchen nog minimaal 15 minuten aan staan. Klaar met douchen? Droog de muren en vloer met een wisser of handdoek. Houd de badkamerdeur nog 15 minuten dicht.
Een koele, goed geventileerde slaapkamer biedt namelijk veel zuurstof om spieren te herstellen en diep te kunnen slapen. U zal verkwikt wakker worden. Precies zoals het hoort na een goede nacht slapen. Daarom is ventilatie van de slaapkamer zo belangrijk.
Verkoudheid en griep worden veroorzaakt door een bacterie of een virus. Van kou zelf word je daarentegen niet ziek. Sterker nog; slaap je met je raam open, dan zorg je ervoor dat ziektekiemen makkelijker naar buiten worden afgevoerd. Let wel op; lig je te rillen van de kou, dan heeft dit wel invloed op je weerstand.
Fabel: als je 's winters met je raam open slaapt, word je verkouden. Om het voor eens en altijd op te klaren: je wordt niet ziek door kou, maar door een virus. Frisse lucht bouwt juist je weerstand op! En die opgebouwde weerstand heb jij nodig om virussen te bestrijden.
Het zuurstofgehalte in de slaapkamer ligt hoger waardoor de kans dat u wakker wordt met hoofdpijn kleiner is. Slapen in een geventileerde slaapkamer zorgt voor een betere weerstand. Door te slapen met het slaapkamerraam open zal u zich fitter voelen.
Een vliegtuigcrash is de nachtmerrie van veel reizigers, en gelukkig komt het niet vaak voor. Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt.
Commerciële vliegtuigen landen standaard op de automatische piloot, maar dat kan alleen op grote luchthavens. Een nieuwe techniek geeft een vliegtuig echter zulke goede 'ogen' dat ook op kleine vliegvelden de piloot niet meer in actie hoeft te komen.