Geluksgevoel dankzij dopamine
De meeste mensen schrijven het goede gevoel van shoppen toe aan de mooie spullen die ze kopen. Wetenschappers hebben echter ontdekt dat het geluksgevoel wordt veroorzaakt doordat in je hersenen het chemische stofje dopamine vrijkomt.
De voornaamste reden dat consumenten graag online winkelen is simpelweg: gemak dient de mens. Ze hoeven geen rekening te houden met de openingstijden van winkels, waardoor ze 24/7 hun favoriete items kunnen kopen. Daarnaast is tijdsbesparing een reden voor consumenten om online hun aankoop te doen.
De grootste nadelen van online shoppen
De respondenten vonden de verzendkosten een bijna even groot nadeel als het niet kunnen aanraken en zien van producten. Het moeilijk kunnen ruilen of terugbrengen van een product is met 35,8 procent ook een belangrijke reden om geen online aankopen te doen.
In ruim 60 gemeenten met meer dan 1800 winkels. Stichting EerlijkWinkelen is opgericht in juli 2010 en heeft als doel consumenten de weg te wijzen naar winkels die fair trade, biologische en/of tweedehands producten verkopen. De aandacht voor duurzaamheid en het assortiment duurzame producten groeit.
Shoppen doe je met vrienden en vriendinnen en niet per se met een gericht koopdoel (funshoppen = 'recreatief winkelen'); winkelen doe je min of meer verplicht met je partner of ouders.
Hoeveel mag je uitgeven aan kleding? Dan kun je volgens financiële experts het best de vuistregel aanhouden om niet meer dan vijf procent van je netto salaris op te maken aan kleding. Verdien je bijvoorbeeld 2.000 euro netto? Dan zou je dus 100 euro per maand met een gerust hart uit kunnen geven.
Mode. Van de 19 veelgenoemde winkels voor kleding, schoenen en accessoires is de Bijenkorf favoriet, gevolgd door Wehkamp en Bol.com. Schoenenwinkels Nelson en Van Haren zijn de bestscorende speciaalzaken voor mode. Nelson springt eruit vanwege het bestelproces en de kwaliteit van de producten.
In de eerste helft van 2021 kocht 77 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder (ongeveer 11,7 miljoen mensen) iets online. Dit is 9 procent meer dan een jaar eerder en 21 procent meer dan in 2019.
Een winkelcentrum of winkelcomplex is een gebouw of een reeks gebouwen waarin meerdere winkels zijn gevestigd, verbonden door gangen die het de klanten gemakkelijk maken om van winkel naar winkel te lopen.
Gemiddeld zijn de uitgaven aan kleding en schoenen in Nederland € 1600 per jaar. Hiervan wordt over het algemeen € 1270 euro aan kleding besteed en iets meer dan € 300 aan schoenen.
Tampons, inlegkruisjes, maandverband en anticonceptie: vrouwen geven ieder jaar een godsvermogen uit aan menstruatieproducten. Uit onderzoek van onderzoeksbureau OnePoll blijkt dan ook dat een vrouw in haar hele leven maar liefst $ 6360 (€ 5780) besteedt aan niet-herbruikbare menstruatieproducten.
Uit onderzoek onder 1056 Nederlanders van Kortingscode.nl blijkt dat mannen gemiddeld meer geld uitgeven aan kleding dan vrouwen. Per maand besteden mannen 73 euro aan kleding, bij vrouwen is dit 66 euro per maand.
Uit berekeningen blijkt echter dat de CO2-uitstoot gemiddeld 2,3 maal lager ligt bij een product dat via internet wordt aangeschaft. De redenen daarvoor lopen uiteen. Eén daarvan door het hoge energieverbruik van magazijnen, winkels en andere commerciële gebouwen in de fysieke detailhandel voor veel CO2-uitstoot.
shoppen - Het zoeken naar of bekijken van handelswaar of bezittingen die te koop worden aangeboden, vooral maar niet alleen door winkels te bezoeken.
Consumenten zijn soms niet altijd overtuigd omdat ze het product niet kunnen zien of aanraken. De hoge verzendingskosten zijn nog in veel gevallen een drempel. Het is niet altijd even gemakkelijk om een product terug te brengen of om te ruilen.
De vijf grootste Nederlandse steden hebben ook de meeste winkels. Amsterdam heeft met afstand de meeste winkelvestigingen met 5 432 op 1 januari 2017. Rotterdam volgt met 3 161, daarna komen Den Haag (2 785), Utrecht (1 584) en Eindhoven (1 125).
Westfield Mall of the Netherlands: het grootste winkelcentrum van Nederland!