Kroatië is sinds 2013 lid van de EU, maar is nog geen onderdeel van de Schengenzone. Slovenië is sinds 2004 lid van de EU en hoort sinds 2007 tot de Schengenzone. De grens met Kroatië is zo een buitengrens die beter in de gaten zou moeten worden gehouden wegens de dreiging van terrorisme.
Wat Nederlanders bijvoorbeeld soms vergeten, is dat Kroatië geen Schengenland is. Het behoort wel tot de Europese Unie (EU), daarom kun je ook reizen met het coronabewijs van de CoronaCheck-app, maar er zijn wel paspoortcontroles.
Voor inwoners van de Europese Unie is vrij reizen tussen de 26 landen die vallen onder het Schengengebied al meer dan 35 jaar een recht. In het Akkoord van Schengen uit 1985 is vastgelegd dat burgers de binnengrenzen kunnen oversteken zonder dat ze standaard hun paspoort of identiteitskaart moeten tonen.
Met ingang van 1 januari 2023 worden de personencontroles aan de land- en zeegrenzen tussen Kroatië en de andere Schengenlanden opgeheven.
De grensovergang is Dragonja. Welkom in Kroatië - Istrië. Richting Zagreb: Vanaf Ljubljana neem je de A3 naar Zagreb. Je gaat de grens over bij Bregana Slovenië-Kroatië.
Voor voertuigen in klasse 3 en 4 heb je een tolbadge nodig. Dat zijn voertuigen boven de 3.500 kg (vrachtwagens, bussen, zware campers). De politie controleert veelvuldig op de toltrajecten. Wie geen geldig e-vignet of tolbadge heeft, kan op een hoge boete rekenen.
De Sloveense politie controleert streng (zeker in de drukke zomerperiode) en wie geen tolvignet (oftewel een e-vignet) heeft kan op een hoge boete van minimaal 300 euro rekenen. De politie kan bij het checken van het kenteken namelijk direct zien of je wel of niet een e-vignet hebt aangeschaft.
Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico's
U kunt reizen naar de rest van Kroatië. De veiligheidsrisico's zijn vergelijkbaar met die in Nederland.
ontstekers en lonten. mijnen, granaten en andere militaire explosieven. vuurwerk of andere pyrotechnische artikelen. rookbommen en andere apparaten voor rookproductie.
Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je naar Kroatië gaat. Voor Kroatië heb je geen visum nodig, maar heb je wel een geldig paspoort of een geldig identiteitsbewijs nodig. Voor het huren van een voertuig is een Nederlands rijbewijs voldoende, je hoeft dus geen internationaal rijbewijs aan te vragen.
Oostenrijk, Denemarken, Duitsland, Noorwegen en Zweden hebben aangegeven extra te controleren bij de grens. Normaal gesproken kunnen inwoners van de Europese Unie vrij reizen tussen de 26 Europese landen die vallen onder het Schengengebied.
In Nederland is de Koninklijke Marechaussee (KMar) er voor de veiligheid op plekken waar dit van strategisch belang is. Zij controleren grensverkeer als grenspolitie, wat hun primaire taak is op Schiphol. Eigenlijk zijn zij de politie van de luchthaven en vallen onder het Ministerie van Defensie.
De Koninklijke Marechaussee controleert het grensverkeer van personen. Op de luchthavens, in zeehavens, bij de grenzen van Nederland en van Europa. We controleren, checken mensen in de opsporingssystemen, en als het nodig is houden we ze tegen.
Daarbij wordt niet alleen gekeken of het reisdocument echt is en matcht met de persoon die het afgeeft. Ook verdachte gedragingen, zoals het switchen van rij bij de paspoortcontrole, kunnen aanleiding geven controlevragen te stellen.
De afgelopen jaren is Kroatië in opkomst. En niet zonder reden! Zo vind je er een heerlijk klimaat met meer dan 2500 zonuren per jaar, de mooiste culturele steden, pittoreske haventjes, verbluffende natuur en honderden eilanden. Om nog maar te zwijgen over de Kroatische kust: de allermooiste van Europa!
Is alles duurder geworden in Kroatië met de komst van de euro? Om het maar even heel simpel te zeggen: nee, prijzen in Kroatië zijn niet gestegen vanwege de euro. Net als in andere landen stijgen ook in Kroatië de prijzen als gevolg van inflatie, wat toeristen in het seizoen van 2022 al hebben gemerkt.
In veel Oost-Europese landen is voorzichtigheid geboden. Vooral op het platteland is het water vaak niet van goede kwaliteit en kunt u beter flessenwater drinken. Een uitzondering vormt Kroatië, daar is het leidingwater van goede kwaliteit.
Populair eten in Kroatië is bijvoorbeeld ham, schapenkaas en vis- of lamskoteletten. Ook kreeft vind je terug op tafel tijdens de lunch in Kroatië. Als nagerecht wordt er vaak iets zoets gegeten. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten pannenkoekjes, palancika's, die belegd worden met zoete stropen en fruit.
De Kroatische kuna verdwijnt dan als nationale munt om plaats te maken voor de euro. De Commissie is van oordeel dat Kroatië aan de voorwaarden voldoet. Die gaan onder meer over de hoogte van de inflatie, het begrotingstekort en de nationale schuld.
Hoewel Kroatië zeker nog een stuk goedkoper is dan Nederland, zijn de prijzen van boodschappen, huur en andere goederen dusdanig hoog, dat de koopkracht ver onder het Europees gemiddelde ligt. Het leven is Kroatië is relatief gezien bijna twee keer zo duur dan in Nederland.
In Kroatië is het geven van fooien aan bedienend personeel geen verplichting, maar wordt natuurlijk altijd gewaardeerd. Leidraad hierbij is het te betalen bedrag naar boven afronden naar een rond bedrag. Een fooi van 5-10% van het bedrag is een gemiddelde.
De controle gebeurd tegenwoordig met behulp van detectiepoorten die er als snelheidsradars uit zien. De boete ligt tussen de €300,- en €3000,- dan is een vignet van nog geen €12,- geen reden om deze niet te kopen.
Je kunt op twee manieren tol betalen: contant bij tolpoortjes of via een speciale elektronische tolbadge. Bij tolpoortjes kun je betalen in kuna's (de Kroatische muntsoort) of in euro's. Dit kan alleen bij bemande tolpoortjes, dus let op dat je in de goede rij gaat staan.