E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.
Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 is niet enkel de prijs. Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
De brandstofsystemen van sommige auto's bevatten rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, dus die moeten wel Euro 98 tanken. Dit zijn vaak oudere auto's.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Conclusie: duurder is niet gelijk aan beter
Het is ook de minst milieuvriendelijke optie. Voor een grote meerderheid van de wagens op de weg geldt dat premium benzine de motor niet schoner maakt, geen beter brandstofverbruik oplevert en geen slapende paardenkrachten ontgrendelt in vergelijking met gewone benzine.
Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
“Benzine 98 is er voor sportieve automotoren of voor opgedreven motoren die hoog in toeren gaan. Ook oldtimers hebben baat bij benzine 98. Oudere motoren werden vroeger ontwikkeld om te draaien op benzine met lood in. Dat vervuilende lood is nu vervangen door andere additieven.
Voor de grootste bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke afschaffing van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) in 2035 plaatsvinden, met almaar strengere beperkingen in de tijd. In 2025 moeten diesels minstens Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Een schone motor gaat langer mee
Excellium brandstoffen zorgen voor een optimale prestatie van je motor. Dit komt doordat ze aanslag en vervuiling voorkomen. De Excellium brandstoffen bevatten toevoegingen. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat de motor optimaal presteert.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate. Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.