Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
Bijtelling bij meer dan 500 kilometer privé per jaar
Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld. In 2017 is het normale percentage verlaagd van 25 naar 22.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vervolgens vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is voor jou.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Voor werknemers is een auto van de zaak soms goedkoper dan een eigen auto hebben. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als er een bijdrage voor privégebruik betaald dient te worden.
Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders.
Je komt hiervoor in aanmerking als je 500 kilometer per jaar of meer privé rijdt. Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Maar wat na 5 jaar? Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
In 2023 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
De bijtellingsregels in 2022 en 2023 zijn veranderd. U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige 16 procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 35.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
In 2020 vallen alleen bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot in het 8%-tarief. Het verlaagde percentage van 8% geldt voor auto's op waterstof. Voor nulemissie-auto's die niet op waterstof rijden, geldt de 8% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 45.000.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde - eigen bijdrage. Lees er meer over op deze pagina. Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar.
De definitie van bijtelling
De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon in nature. Het bedrag dat je bij je inkomen moet optellen, noem je de bijtelling. Dit is een percentage van de fiscale waarde van de leaseauto. De Belastingdienst gaat voor de fiscale bijtelling uit van de fiscale waarde van de auto.
Benzine- en tolkosten van een auto van de zaak in het buitenland mag je alleen onder voorwaarden als eigen bijdrage op de bijtelling in mindering brengen. Betalingen voor privégebruik auto die de werknemer doet aan anderen mag je alleen in mindering brengen op de bijtelling als het om intermediaire kosten gaat.
Want bijtelling halverwege het kalenderjaar wijzigen of stopzetten kan niet zomaar. Slechts in uitzonderlijke situaties mag het jaarbedrag van de bijtelling worden aangepast. Tijdens een kalenderjaar overstappen van bijtelling naar geen-bijtelling – of andersom – is in principe niet mogelijk.
De auto staat volledig op balans van de zaak en alle kosten, behalve brandstofkosten worden door de BV betaald. De brandstofkosten gaat als volgt: Alle brandstofkosten worden betaald door de werknemer.
Inkomstenbelasting. Als je de auto voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, dan moet deze voor de inkomstenbelasting op de zaak. Rijd je de auto voor minder dan 10% zakelijk, dan mag de auto niet op de zaak. Voor alles er tussenin heb je zelf de keuzemogelijkheid.
Zakelijk leasen
Een zakelijke auto leasen is niet alleen geschikt voor bedrijven die over een groot wagenpark beschikken, ook voor zzp'ers en mkb'ers kan leasen heel interessant zijn. Voor elk bedrijf bestaat er een passend leasecontract. Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
De Belastingdienst houdt steekproeven. Ze kijkt dan of jouw registratie compleet is en voldoet aan de eisen. Het kan ook zijn dat de Belastingdienst jou vraagt om inzage in jouw agenda of e-mail, om zo te checken of jouw rittenregistratie klopt. Andere instrumenten zijn het controleren van de tankpasgegevens.
Voortaan verplicht melden: overschrijding grens van 500 kilometer. Sinds 1 januari 2012 moet het direct bij de Belastingdienst worden gemeld als er meer dan 500 kilometer privé wordt gereden – nog vóórdat die grens daadwerkelijk is overschreden. Een dergelijke melding betekent dat de verklaring wordt ingetrokken.