Conclusie. Een helm is in Nederland verplicht voor speed pedelecs vanwege de hogere snelheid en het hogere risico op ongevallen. Voor elektrische fietsen geldt op dit moment geen helmplicht, vanaf 1 januari 2023 is het dragen van een helm voor de snorfiets wel verplicht.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 is een helm op de snorfiets verplicht.
De reden waarom mensen nu voor een fatbike kiezen ten opzichte van een bromfiets is dat het dragen van een helm niet verplicht is. In het verband met veiligheid, raden wij wel aan om vrijwillig een helm te dragen op de fiets, vanwege de vele voordelen van een fietshelm.
De helmplicht schrijft een goedgekeurde speed pedelec helm of goedgekeurde bromfiets helm voor.
,,Want Nederlanders doen dit niet spontaan, omdat bijna niemand het doet. Mensen vinden zo'n helm lelijk, het zit het haar in de weg, ze zien weinig ongelukken gebeuren met hersenletsel. Je krijgt de motivatie om een helm te gaan dragen bijna niet omhoog.”
Uit onderzoek blijkt dat een fietshelm de kans op hoofdletsel niet verkleint. Een fietshelm is erop gemaakt om klappen op te vangen die tot maar 20 kilometer per uur gaan. Helaas gebeuren de meeste ongelukken met fietsers in combinatie met een auto, motor of scooter. Dan voorkomt een helm helaas geen hoofdletsel.
De fietshelm is een makkelijke manier om ernstig letsel te voorkomen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen.
Sinds 1 januari 2023 is het verplicht om een goedgekeurde helm te dragen op een snorfiets. Door een helm te dragen vermindert u de kans op (ernstig) hoofdletsel bij een ongeval. Alle snorfietsers en hun passagiers moeten een helm dragen. Er zijn geen uitzonderingen op de helmplicht mogelijk.
BBB – meest verkochte e-bike en speed pedelec helm
Kopen: vanaf € 89,95. Deze Speed Pedelec helm van BBB is de meest verkochte e-bike helm van dit moment. Deze helm zit comfortabel, heeft een gering gewicht én voldoet aan de NTA-8776 norm, de norm waar Speed Pedelec helmen aan moeten voldoen.
Dankzij de dikkere banden en grotere wielen biedt de fiets meer stabiliteit en grip op zowel zand, sneeuw, modder als rotsachtige ondergronden. Daarnaast biedt de fatbike een comfortabele rit dankzij de vering en de elektrische ondersteuning.
Deze bikes mogen de openbare weg niet op. Wie er toch mee de weg op gaat, is in overtreding en is dus niet verzekerd. De politie handhaaft hierop. Toch worden de niet-goedgekeurde fatbikes steeds vaker gesignaleerd in het verkeer.
Een scooter is eigenlijk ook een soort snorfiets. Een bromfiets is hetzelfde als een snorfiets. Een elektrische fiets is lichter als een bromfiets. Het is een fiets met een elektrische motor waardoor je niet veel inspanning hoeft te leveren om snel te fietsen.
Een bromfietshelm of een fietshelm is verplicht voor de bestuurder en de passagier van een speed pedelec. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).
Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer. Bij e-bikes is het een nog slechter idee.
'Veel mensen zullen weer normale fiets kopen' met videoFietsers trappen op de rem als het gaat om een helmplicht, zo blijkt uit een kleine rondgang in Rotterdam. ,,Het ziet eruit als een ding waarmee je de oorlog in kan.''
De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig. Er geldt geen minimumleeftijd. U moet op het verplichte fietspad of het fiets-/bromfietspad rijden. U hoeft geen helm te dragen.
Fietshelmen die een TÜV-keurmerk hebben, zijn regelmatig aan kwaliteitscontroles door een onafhankelijke keuringsinstantie onderworpen. Ook deze helmen voldoen aan de Europese norm en kun je met een gerust hart gebruiken.
Wanneer je gericht kijkt naar dit toptrio fietshelmen voor op de weg, dan valt op dat twee van de drie helmen van Lazer zijn. Op de eerste plek prijkt de Lazer G1 met MIPS, en de op een na veiligste helm is volgens de onderzoekers de Lazer Century.
Een bromfiets en snorfiets zijn bijna identiek. Het verschil is dat u met een bromfiets maximaal 45 kilometer per uur mag rijden en met een snorfiets niet harder dan 25 kilometer per uur. Allebei deze tweewielers vallen onder de categorie scooter.
Dezelfde wet die een helm voor motorrijders verplicht, doet dit ook voor bromfietsen. Dit zijn scooters en brommers met een geel kenteken. Andere voertuigen die hieronder vallen zijn brommobielen zonder een gesloten carrosserie en driewielige voertuigen.
Je kan kiezen tussen een brommerhelm, een scooterhelm of een speed pedelec helm. Meer over de goedgekeurde types lees je hier. Zónder helm rijden kan je een boete op 100 euro plus 9 euro administratiekosten opleveren.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Top-10 Veiligste Racehelmen (allen 5 sterren):
Sweet Protection Falconer Aero 2VI. Giant REV Comp. Lazer Genesis. Trek Velocis.
Van de ruim zevenhonderd Nederlandse ondervraagden zegt 34% een helm te hebben. Echter, slechts een kleine groep (2%) draagt de helm altijd; het merendeel (70%) nooit. En als de helm gedragen wordt, is het vaak (60%) bij sportactiviteiten [7].