Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Een brommer (bromfiets) of bromscooter mag maximaal 45 kilometer per uur rijden. De brommer herken je aan een geel kentekenplaat. Het dragen van een helm is verplicht!
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
In het buitenland zie je wel eens klinkers op een nummerbord prijken. Waarom is dat in Nederland nooit het geval? Dat je in Nederland geen klinkers op de nummerplaten ziet, heeft een hele simpele reden: zo voorkom je dat er ongewenste woorden ontstaan.
De D is voor brom- en snorfietsen, net als de F (de E mag niet, want klinker). En dan komen we dus bij de G.
Sinds kentekencombinatie 4 gebruiken we geen klinkers meer in het kenteken (met uitzondering van het kenteken voor opleggers). De letter C en Q gebruiken we ook niet omdat deze letters teveel op een nul lijken.
In 2010 werd in Belgiƫ een nieuw systeem ingevoerd voor nummerplaten. Sindsdien beginnen alle nummerplaten die worden uitgereikt met een "1". De eerste "Europese nummerplaat" werd uitgereikt aan de Responsible Young Drivers, een organisatie die zich inzet voor veiliger verkeer.
Deze kentekenplaten worden toegekend aan de in Belgiƫ gevestigde organen en ambtenaren van de Europese Gemeenschap die door deze zijn aangewezen.
Kleur kentekenplaat
Bromfietsen met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur hebben een gele kentekenplaat. Snorfietsen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur hebben een blauwe kentekenplaat.
U wisselt uw blauwe kentekenplaat om voor een gele kentekenplaat. Deze koopt u bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Neem de blauwe kentekenplaat en het nieuwe kentekenbewijs mee. U vindt een erkende kentekenplaatfabrikant met de RDW-locatiewijzer.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Het Liechtensteins kenteken bestaat uit twee letters en vier tot vijf cijfers. De witte letter- en cijfercombinatie staat op een zwarte achtergrond. Tussen de letters en cijfers staat het wapenschild van Liechtenstein.
Een grijs kenteken is gewoon geel
De benaming grijs kenteken heeft niks te maken met de kleur van de kentekenplaat, die zijn gewoon geel zoals de meeste voertuigen in Nederland. Een grijs kenteken is een voertuig wat door de Belastingdienst is aangemerkt als een bestelauto van een bedrijf.
Zie IJslands kenteken voor het hoofdartikel over dit onderwerp. Een IJslands kenteken bestaat uit drie letters en twee cijfers. Kentekens die werden uitgereikt voor juni 2007 bestaan uit twee letters en drie cijfers. De blauwe letter- en cijfercombinatie staat in een blauw kader op een witte reflecterende achtergrond.
MC: het is maar een klein landje, dus ook auto's met de landcode MC zal je weinig zien rondrijden. Deze auto's komen namelijk uit Monaco!
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechiƫ tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.
Sinds eind 2015 staat soms de letter E achteraan het kenteken. Dit betekent dat het een elektrische auto betreft.
Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X ā¦ begint en de kentekens van ālimousineā taxi's starten met TL ā¦
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
De nummerplaat van een officiƫle taxi krijgt vooraan een 'T' en die van aanhangwagens met een MTM van meer dan 750 kilo een 'Q'. Ook politici hebben speciale platen. De 'A' is voor ministers, de 'P' voor parlementsleden en de 'E' is voorbehouden voor leden van de gewestregeringen, telkens gevolgd door een cijfer.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
Transito- of doorvoerkentekenplaat
De transitokentekenplaat is voor voertuigen die wel verplicht zijn een kenteken te hebben, maar die geen Nederlands kenteken (gehad) hebben. Deze voertuigen mogen hiermee over de weg door alle landen āwereldwijd ā rijden. De kentekenplaat is wit met zwarte cijfers en letters.
Een legale taxi moet duidelijk herkenbaar zijn. Zo hebben alle taxi's een blauwe kentekenplaat. De chauffeur heeft een chauffeurskaart met een pasfoto. Deze regels beschermen u tegen oplichting.