Niet alleen moeten dezelfde ploegen grondpersoneel nu meer vliegtuigen laden en lossen dan voorheen, ook komt het voor dat er in plaats van drie man per toestel, er maar twee beschikbaar zijn. Ook is er personeelstekort in de bagagekelders. Daardoor moeten passagiers na aankomst ook langer wachten op hun koffer.
De loskade staat in directe verbinding met de bagageband in de aankomsthal. Een passagier die op Schiphol aankomt, kan meestal 25 tot 40 minuten na aankomst van het vliegtuig zijn bagage van de aankomstband halen.
En al die bagage moet op de luchthaven gecontroleerd worden, wat erg veel tijd kost in deze drukke tijden. Daarom vragen we je nu zo min mogelijk handbagage mee te nemen en zoveel mogelijk spullen in je ruimbagage te stoppen.
Dat er nog steeds koffers zijn die verweesd op het vliegveld achterblijven, komt volgens Schiphol vooral door verstoringen op andere luchthavens. Als een vlucht vertraagd binnenkomt of niet alle bagage aan boord heeft, lukt het niet altijd om alle koffers op tijd bij de eigenaar te krijgen.
Je moet er niet aan denken: éérst kom je met een vertraging van meer dan 3 uur aan op de luchthaven en daarna komt jouw koffer ook nog eens met vertraging aan.. Na het lezen van deze informatie weet je precies wat je moet doen als jouw koffer vertraagd (of zelfs kwijt) is.
Zijn uw koffers vertraagd of verloren geraakt? Dan moet u binnen 21 dagen nadat u ze terugkreeg om een vergoeding vragen. Bij beschadigde bagage heeft u hiervoor 7 dagen de tijd nadat u uw bagage kreeg. Vraag de vergoeding aan met een aangetekende brief.
Meld de schade, het verlies of de vertraging metéén in de luchthaven. Dan krijgt u een PIR-formulier mee (Property Irregularity Report) en wordt een onderzoek gestart. Neem vervolgens contact op met uw luchtvaartmaatschappij en vraag om u op de hoogte te houden van het onderzoek.
Boze reizigers hebben zondagavond op Schiphol geprobeerd de veiligheidscontrole te bestormen. Dat gebeurde nadat beveiligers een groot aantal wachtrijen afsloten omdat hun dienst er op zat, terwijl er nog lange wachtrijen stonden.
Momenteel zijn dat Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport en Viggo. Luchthaven Schiphol beschikt daarnaast zelf ook over een flexibele groep van 50 tot 100 bagagemedewerkers. Gezamenlijk verwerken deze bedrijven tussen de 50 en 70 miljoen koffers per jaar, omgerekend zo'n 120.000 tot 180.000 per dag.
Dagelijks worden 150.000 koffers verwerkt op Schiphol
Per dag worden ongeveer 150.000 koffers verwerkt. Ondanks dat het meestal goed gaat, is het met deze hoeveelheden niet zo gek dat er wel eens wat misgaat. Dagelijks zijn er gemiddeld 2.000 koffers op Schiphol die vertraagd zijn.
Reis je alleen met handbagage, dan kun je meteen doorlopen naar de securitycheck. Veel airlines hebben speciale bagage drop-off punten waar je snel jouw koffer kunt inchecken als je met ruimbagage reist. Het scheelt dus behoorlijk wat tijd als je thuis online incheckt voor jouw vlucht.
AMSTERDAM - Op luchthaven Schiphol staan momenteel nog zo'n 1500 achtergebleven koffers. Volgens een woordvoerder van Schiphol wordt met man en macht gewerkt om de achterstanden in te lopen. Daarvoor zijn afhandelaars en luchtvaartmaatschappijen primair verantwoordelijk, ook voor de communicatie richting de reiziger.
Je bagage check je in via je luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor terecht bij de incheckbalies in de vertrekhallen, afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt. Ben je thuis al online ingecheckt, dan kun je bij sommige luchtvaartmaatschappijen ook gebruik maken van de selfservice bagage drop-off op Schiphol.
Het is erg vervelend als je lang staat te wachten en je koffer niet aankomt. Sta je inmiddels 2 uur of langer te wachten? Dan kun je je melden bij de balie van je bagage-afhandelaar. Kijk eerst op de informatiepagina van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt bij welke bagage-afhandelaar je moet zijn.
Vanaf vrijdag tot en met zondag is het dus drukker op vliegvelden. Ook op maandag wil het wel drukker zijn door veel zakelijk vliegverkeer.
Houd dan alsnog het tijdstip dat de incheckbalie voor je vlucht opent aan, zodat je op tijd op Schiphol bent. Eerder komen heeft geen zin, want dan is je incheckbalie of bagage drop-off nog niet open en sta je onnodig te wachten.
De lange rijen in de vertrekhallen waren voor reizigers een belangrijke reden om soms meer dan 4 uur voor de vlucht vertrekt aanwezig te zijn op Schiphol Airport. Echter adviseert Schiphol om niet eerder dan 4 uur van te voren aanwezig te zijn, om een goede doorstroom op de luchthaven te garanderen.
Kunt u uw koffer bij aankomst niet vinden? Meld dit online binnen 48 uur na aankomst. U kunt ook melding van vertraagde bagage maken bij bagagebalie in de aankomsthal. Na uw melding krijgt u altijd een zogeheten Property Irregularity Report (PIR) met een dossiernummer, waarmee u de status van uw aangifte kunt volgen.
Is jouw bagage kwijt? Maak een melding van vertraagde bagage bij de bagagebalie in de aankomsthal. Bij de servicebalie krijg je een formulier, een zogeheten 'Property Irregularity Report (PIR)', met een dossiernummer. Hiermee volg je de status van jouw aangifte.
SCHIPHOL - Het aantal reizigers dat per dag kan vertrekken van Schiphol blijft ook de komende maanden, mogelijk tot maart 2023, beperkt.
In vertrekhal 2 Schiphol vind je de meeste vluchten van KLM-Air France.
Op dit moment is het niet zo druk op Schiphol als vorig jaar, maar de luchthaven houdt de situatie nauwlettend in de gaten, vooral met de zomervakantie in het vooruitzicht. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is op Schiphol, kun je nog steeds een claim indienen voor vluchtcompensatie tot wel € 600 per passagier!
Zoek een Lost & Found desk op of meld je bij de balie van de vliegtuigmaatschappij waarmee je hebt gevlogen. Hier vul je een PIR (Property Irregularty Report) formulier in. Met je boarding pass en het incheckbewijs van je bagage (de sticker op je ticket) wordt vervolgens je bagage getraceerd.
Veel luchtvaartmaatschappijen hanteren geen andere openingstijden voor de incheckbalies en bagage drop-offs. Deze gaan doorgaans 3 uur voor vertrek open. Daarbij is er sinds vrijdag 3 april een nieuwe regel; je mag pas 4 uur voor vertrek de vertrekhallen in.
Europese vluchten: afgeven tot 40 minuten voor vertrek. Intercontinentale vluchten: afgeven tot 60 minuten voor vertrek.