Binnen de HR wordt cultuuranalyse met name ingezet om inzicht te verkrijgen in de bedrijfscultuur. Het is immers pas mogelijk om de bedrijfscultuur te veranderen wanneer er een goed begrip ontstaat van de huidige cultuur. Door middel van technologie kan de meting van de bedrijfscultuur vereenvoudigd worden.
Culturele analyse is de discipline die filosofische analyse toepast op allerlei vormen van culturele uiting, zoals literatuur, architectuur of televisie, om trends, invloeden en effecten binnen een cultuur nader te onderzoeken.
Wanneer jij voor een bedrijf werkt met een cultuur die bij jouw persoonlijkheid en manier van werken past, stimuleert dit creativiteit en productiviteit. Een goede match zorgt dat jij optimaal kan presteren en (persoonlijke) groei kan doormaken. Hierdoor ga je elke dag met plezier naar je werk.
Een bedrijfscultuur is gebaseerd op een systeem van gedeelde waarden, sociale normen en symbolen, en op houdingen die van invloed zijn op hoe deelnemers binnen een organisatie beslissingen nemen, hoe ze handelen en hoe ze zich voelen.
Dit loopt uiteen van gedeelde normen en waarden binnen de organisatie tot de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan. We kunnen zeggen dat de organisatiecultuur 4 aspecten heeft: motivatie, doel, overeenstemming en gedrag.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
– waarden: idealen, zoals gelijkheid, vrijheid en veiligheid; – opvattingen: ideeën die passen in een groter geheel van opvattingen, zoals een islamitische, een linkse of een hedonistische opvatting; dat zijn waardensystemen; – voorstellingen: beelden, ideeën, verhalen die mensen hebben over een gebeurtenis, bijv.
Door het afnemen van o.a. diepte interviews en enquêtes in alle lagen van je organisatie kun je de cultuur meten. Ga vervolgens na wat de gewenste cultuur is. Welk aspect van de cultuur wil je precies veranderd hebben? Breng duidelijk in kaart wat er veranderd moet worden en leg het goed uit.
Kim Cameron en Robert Quinn onderscheiden vier cultuurtypes: de mensgerichte cultuur, de resultaatgerichte cultuur, de innovatiegerichte cultuur en de beheersgerichte cultuur. Het is niet alleen belangrijk te weten welke cultuur het beste bij je past, maar ook welke cultuur juist helemaal niet bij je past.
Organisatiecultuur is de verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie en de leden aan elkaar en aan de organisatie bindt. De organisatiecultuur is vaak zichtbaar in verschillende aspecten van een organisatie zoals werkuren en bedrijfsstructuur.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Naast invloeden uit de directe omgeving zoals de opvoeding en school, drukt ook de cultuur waarin je opgroeit een stempel op de ontwikkeling van je persoonlijkheid. Daarbij is met name het onderscheid tussen de individualistische en collectivistische cultuur van belang.
Cultuur is iets wat met een (grote) groep individuen gezamenlijk gedáán en gedeeld wordt. Over (soms onopgemerkte) rituelen, over verhalen, helden en dissidenten die bekend zijn voor de groep, maar die onbekend of nietszeggend zijn voor de buitenwacht.
Cultuurscan: online test. De cultuurscan van De Steven maakt een foto van de cultuur binnen jouw bedrijf of organisatie (bedrijfscultuur of organisatiecultuur). De uitkomst is een analyse met de sterke punten en leerpunten van jouw organisatie.
Meten van de huidige cultuur: organisaties kunnen het OCAI-model gebruiken om inzicht te krijgen in de huidige cultuur binnen de organisatie. Dit kan helpen bij het identificeren van de sterkte en zwakte punten van de huidige cultuur en het bepalen van welke aspecten verbeterd moeten worden.
Door samen in gesprek te gaan, oefenen anderstaligen de taal op een praktijkgerichte manier en maken vrijwilligers kennis met andere culturen. Ze ontmoeten elkaar, oefenen alledaagse gesprekken en leren elkaars cultuur kennen. Taalcoaching zorgt voor meer begrip voor elkaars standpunten.
Roger Harrison onderscheid hierin vier culturen; de machtscultuur, de rollencultuur, de taakcultuur en de persoonscultuur.
Voorbeelden zijn een gedeelde taal, religie, tradities, gewoonten, normen en waarden, maar ook de formele inrichting van een samenleving, zoals de organisatie van het onderwijs, het gehanteerde rechtsstelsel, en het gebruikte kiessysteem.
De OCAI is een quick scan waarmee je de cultuur van een organisatie snel in kaart brengt. De OCAI is een instrument waarmee je bepaalt over welke mix van de vier culturen, zoals beschreven in het model van de Concurrerende Waarden, een organisatie beschikt.
Bekende meetinstrumenten voor organisatiecultuur zijn de Focus-vragenlijst en het Organizational Assessment Instrument (OCAI), deze behoren beide tot het kwantitatief onderzoek. De auteurs van de Focus-vragenlijst geven aan dat het instrument niet in voldoende mate voldoet aan het criterium validiteit.
Cultuur bestaat uit al die dingen die mensen denken, doen en hebben: gewoonten en gebruiken, godsdienst, normen en waarden, bestaanswijze, muziek en voorwerpen, eetgewoonten en wijze van kleden, bouwwerken.
Het etnisch landschap in Nederland laat een grote verscheidenheid zien aan sociaal-culturele groepen. In totaal zijn er iets meer dan twee miljoen niet-westerse allochtonen, waarvan de vier grootste groepen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst zijn.
Factoren die bepalend zijn wat betreft de indeling wanneer iemand tot de F-cultuur of G-cultuur behoort zijn: welvaart, religie, sociaal milieu en het (genetisch bepaalde) individu.