Hoe hard mag een ambulance rijden? Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's. De optische en geluidssignalen moeten dan wel aan staan.
En is dat eigenlijk wel zo snel? In principe mogen hulpdiensten 40 km/u boven de maximumsnelheid rijden in Nederland, als ze hun optische signalen aanhebben. Dat zou dus neerkomen op 140 km/u op de snelweg overdag en in de avond op bepaalde plaatsen zelfs 170 km/u.
Tekst gaat door na het filmpje: Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
De politie stelt vast of u te hard heeft gereden en een snelheidsovertreding heb begaan. Het rijbewijs wordt ingevorderd indien u minimaal 50 km per uur te hard rijdt. Wanneer rijdt u 50 km per uur te hard? Dat is het geval als de maximumsnelheid 80 km per uur is, maar u rijdt minimaal 130 km per uur.
De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden. Ook mag de ambulance tijdens spoedritten over de vluchtstrook rijden en rood licht, signalen en borden negeren.
In de nieuwe brancherichtlijn is opgenomen dat kleine voertuigen (≤ 5000 kg TMM) 40 km/uur sneller mogen dan de geldende snelheid. Bij grotere voertuigen (> 5000 kg TMM) is dit 20 km/uur. Voor de chauffeurs van kleine voertuigen bij de brandweer geldt dat dit van 20 km/uur naar 40 km/uur is gegaan.
In sommige situaties rijdt de politie met spoed, maar zonder zwaailichten en sirene. Bijvoorbeeld bij gijzelingen, overvallen, inbraken en zelfdodingen. Dit doet de politie om de kans op een heterdaadsituatie te vergroten en daders te kunnen aanhouden, of om te voorkomen dat zaken (nog) ernstiger worden.
Bugatti Veyron
De politiediensten rijden er onder meer rond met een Aston Martin One-77, de Brabus hierboven, een Mercedes SLS, Ferrari FF… we kunnen nog wel even doorgaan. We pikken er voor deze lijst toch maar de Bugatti Veyron uit. Dat is per slot van rekening de snelste politiewagen ter wereld.
Door rood rijden mag met maximaal 20 kilometer per uur en op vluchtstroken is het maximaal 50 kilometer per uur. Toch houdt hij zich niet altijd aan deze regels. Met name bij het door rood rijden. "Wanneer je met zwaailicht en sirene op een kruispunt afrijdt, dan kijk je naar de verkeerssituatie.
Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen.
9000 euro boete
Als een volwassene onterecht 112 belt, kan er een boete of een gevangenisstraf worden opgelegd. Die gevangenisstraf mag maximaal drie maanden duren, zo staat in het wetboek van strafrecht. De geldboete kan oplopen tot 9000 euro.
De Boxer ambulance is een stuk sneller, veiliger en comfortabeler dan zijn voorganger. Met zijn 720 pk en 2.700 Nm sterke dieselmotor, gekoppeld aan een 7-traps automaat is de Boxer ondanks zijn gewicht van 35 ton in staat een topsnelheid van 103 km/u te halen.
Laat merken dat je de ambulance hebt gezien, geef bijvoorbeeld richting aan. Rij niet door rood, maar maak ruimte door voorzichtig opzij te gaan. Sta niet zomaar stil, dat verwacht de ambulance niet. Rij niet zomaar stoep of fietspad op, dat verwachten voetgangers en fietsers niet.
Dat is wel zo veilig. Het rijden met zwaailicht en sirene is namelijk risicovol voor ambulancemedewerkers en andere weggebruikers. Lees hier hoe je reageert als er een ambulance met zwaailicht en sirene in het verkeer is.
In Nederland zijn zeven dagen per week 24 uur per dag ambulances en ambulancemedewerkers beschikbaar om ambulancezorg te kunnen verlenen. In 2020 waren er 881 ambulances. In de praktijk zijn er echter niet voortdurend 832 ambulances op de weg.
Snelheden gemiddeld tussen de 50 en 80 km/u.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Airbus Helicopter EC135, 2 447PK Pratt & Withney 206 B2 motoren. Vierbladige hoofdrotor, Fenestron staartrotor. Topsnelheid: 259 km/u.
Om te beginnen willen ze zeker weten dat de achterklep dicht is en dat er niemand uit komt gesprongen. De tweede reden is het achterlaten van vingerafdrukken. Door een stevige handafdruk op de klep te zetten, markeren ze de auto.
Volgens de officiële regels is voorrang geven aan een politieauto met alleen zwaailichten aan, niet verplicht. De agent in het voertuig mag echter wel gebruik maken van zijn vrijstellingen, zoals door rood rijden, voorrang nemen (als dit kan) of bijvoorbeeld op de andere weghelft rijden.
Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto's apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen. Tot op heden is dat onmogelijk en zijn snelheidscontroles gebaseerd op controles door stilstaande apparatuur in de berm.
Wettelijke voorrangsregeling ambulance, politie- en brandweervoertuigen. Volgens artikel 10 lid 7 van de rijwet(voorrangsregeling) wordt de volgorde van voorrang bepaald, als het gaat om motorrijtuigen ten dienste van de politie, de brandweer en ambulance etcetra.
Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.
Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen. Er zijn wel twee voorwaarden aan deze vrijstelling gebonden: Ten eerste mag de bestuurder van de politieauto de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen; Ten tweede moet het nodig zijn voor het uitvoeren van politiewerk.