Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Veilige tussenafstand buiten de bebouwde kom
Een bestuurder moet bij het inhalen buiten de bebouwde kom een zijdelingse afstand van ten minste 1,5 meter (binnen bebouwde kom : 1 meter) laten tussen zijn voertuig en een voetganger, wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt.
Zelf inschatten of je genoeg afstand houdt, kan met de 2 seconden regel: begin te tellen als de auto voor je een vast object (bvijvoorbeeld een hectometerpaaltje) passeert en kijk of je na twee seconden bij datzelfde object bent. Of neem de helft van je snelheid + 10% voor je als marge in meters.
Je mag vlak voor en op een rotonde zowel links als rechts rijden. Ook mag je vlak voor en op een rotonde links en rechts inhalen, als dat veilig kan. Voor en op grote rotondes staan er pijlen op de rijstroken.
Op kruispunten waar je voorrang moet verlenen, is het links inhalen van: een gespan; of een voertuig op meer dan twee wielen; of een tweewielig motorvoertuig verboden.
Aanrijding bij het inhalen: Inhalende bestuurders moeten voorrang verlenen. Bij een aanrijding bij het inhalen is de inhalende auto aansprakelijk voor de schade. Bij inhalen wissel je van rijbaan. Wisselen van rijbaan is een bijzondere manoeuvre in de zin van artikel 54 RVV.
Haal op een snelweg dus niet rechts in. Dit is verwarrend voor diegene die ingehaald wordt en kan tot gevaarlijke situaties leiden. Let altijd op of er geen bord met een inhaalverbod staat. In deze situatie mag de bestuurder inhalen omdat de belijning op zijn wegdeel onderbroken is.
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Bij fileverkeer hoeft,indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd. 2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald. Bij normaal verkeer mag niet rechts ingehaald worden, alleen bij filerijden.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
Het inhalen moet een korte en vlotte actie zijn. Ga niet te vroeg van te voren al naar links. In sommige situatie's moet je wel wat vroeger uitwijken om te kunnen kijken of de rijbaan vrij is voor het inhalen. Afhankelijk van de snelheid wijkt je zo ongeveer 25 a 50 meter van te voren uit naar links.
Rijdt deze 80 km dan kan je met 90 km inhalen, rijdt deze 90 km dan kan je deze met 100 km inhalen. Het gaat er om hoe hard je moet rijden om de ander in te halen zonder te hard te rijden. Een vrachtwagen rijdt vaker net iets harder dan de maximum snelheid.
Inhalen en afslaan zijn géén bijzondere manoeuvres en worden daarom ook apart in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) behandeld.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
In deze situatie mag u geen (gemotoriseerde) voertuigen inhalen, behalve tractoren en brommobielen. De belijning is weliswaar onderbroken, maar toch geeft de bebording aan dat u niet mag inhalen.
binnen bebouwde kom: minstens 1m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; buiten bebouwde kom: minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; in een fietsstraat: achter de fietser blijven. Je mag deze dus niet inhalen.
Wat als je meerdere wagens wilt inhalen? Je mag meerdere wagens in één keer inhalen op een rijbaan met tweerichtingsverkeer verdeeld in vier of meer rijstroken. Dat inhaalmanoeuvre moet echter redelijk blijven. Als je een vrachtwagen inhaalt en pas na 500 meter verder de volgende, dan mag je niet links blijven rijden.
Dat wil zeggen dat je aan de buitenkant blijft wanneer je de rotonde bent opgereden. Je zet vervolgens meteen je richtingaanwijzer aan en je verlaat de rotonde direct. Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook.
Gebruik het midden van de rijstrook. Motorrijders halen de file tussen de rijstroken in. Wanneer u op het midden van de rijstrook rijdt, hebben motorrijders voldoende ruimte om in te halen. U kunt ze eventueel wat meer ruimte geven door bijvoorbeeld naar rechts uit te wijken als u op de rechter rijstrook zit.
De omgekeerde driehoek (bord B1) betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders die op de openbare weg rijden die jij wilt oprijden, en dat je, indien het nodig is moet stoppen.