Op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra, bij bouwmarkten, bij afvalstations, op bedrijventerreinen, en bij vestigingen van grote bedrijven zoals de ANWB, Unica en de Makro.
Op bijna ieder benzinestation in Nederland kun je zelf je autoband oppompen. Ook staan er vaak luchtpompen bij garages, parkeerterreinen, bouwmarkten, winkelcentra en wasstraten. Let wel: op sommige plaatsen betaal je een kleine vergoeding voor de lucht die je afneemt.
Geen probleem, want je kunt desnoods je autobanden oppompen met een fietspomp! Waar je bij oudere auto's van tijd tot tijd zelf de bandenspanning moet meten, neemt de automatische bandenspanningsmonitor die taak tegenwoordig over.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De bandenspanning van “normale” personenauto's varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand.
De bandenspanning moet minstens één keer per maand en vóór een lange reis gecontroleerd worden. De juiste spanning staat vermeld in de gebruikshandleiding en/of op de sticker die zich op de stijl van het portier van de bestuurder, op de brandstofklep of in het dashboardkastje bevindt.
Om je bandenspanning te controleren moet je natuurlijk wel weten wat de juiste bandenspanning voor jouw auto is. Dit kun je terugvinden in het instructieboekje van je auto of op een sticker in de deurpost, tankdop of soms ook achter de zonneklep.
Is rijden met een te hoge bandenspanning gevaarlijk? Rijden met een hogere bandenspanning dan voorgeschreven is veel minder problematisch dan rijden met een te lage bandenspanning. TNO adviseert zelfs om altijd met een 10% hogere bandenspanning te rijden dan de adviesspanning bij normaal gebruik.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Kwaliteitsverschil A-merken, B-merken en C-merken autobanden
Onder A-merken, of premium autobanden, verstaan we merken als Michelin, Bridgestone, Continental en Goodyear.
Bij elk tankstation staat een bandenpomp. Daarmee kun je bandenspanning checken en je banden meteen oppompen. Soms is dit gratis, maar meestal kost dit tussen de 50 cent en de 2 euro. Ook bij de wasstraat is vaak een bandenpomp te vinden.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Hoe moet je tubeless banden oppompen
Je moet namelijk in één keer een hele klap lucht in de band krijgen. Dat komt doordat je geen binnenband hebt. En een tubeless band oppompen met een normale pomp, dat is nogal wat. De band moet dan over de 'hobbeltjes' van de velg schieten en in één keer goed zitten.
Oppompen en zachtjes rijden
Je kunt soms de compressor van je noodreparatieset gebruiken om de band op te pompen, of wellicht heb je een voetpomp beschikbaar. Daarna kun je eventueel van pompstation naar pompstation rijden en de band telkens daar oppompen voordat je bij de garage bent.
Als de band te hard is opgepompt, draagt het middelste gedeelte van het loopvlak de meeste belasting, waardoor het sneller slijt dan de buitenranden.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd.
Antwoord van Leo. Uw garagehouder geeft aan dat winterbanden in Duitsland maximaal 5 jaar oud mogen zijn en u vraagt of dit klopt. In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt. Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller. Met een hoge luchtdruk kun je het verbruik verlagen.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Een te lage bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg. Dit betekent een langere remweg en een hogere slipkans. Een te lage bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door de grote vervorming bij elke omwenteling van het wiel (“de wangen bollen op”) wordt de band erg heet.
Als de temperatuur fors daalt door bijvoorbeeld koudere nachten dan neemt de luchtdruk in de band af. Dit kan wel 0,2 bar per 10 graden zijn. Banden lopen continu héél langzaam steeds een beetje leger. Het is dus raadzaam om af en toe de bandenspanning te controleren.
Een verkeerde bandenspanning heeft negatieve gevolgen voor de prestaties van uw auto. Met een te hoge of te lage bandenspanning slijten de banden sneller en gebruikt de auto meer brandstof. Bovendien verminderd de grip op de weg en wordt de kans op een klapband groter.
Het beste kun je het instructieboekje van je auto raadplegen om er achter te komen wat de juiste bandenspanning is voor jouw auto. Heb je het instructieboekje niet bij de hand, dan kun je het vaak ook terug vinden op een sticker aan de binnenkant van de deurpost of de tankdop.
Bij normaal gebruik van je auto meet je idealiter minstens 1x per maand de luchtdruk, en dan bij voorkeur elke 4 weken. Mocht je bijvoorbeeld je auto veel frequenter en intensiever gebruiken, dan is het aan te raden om de bandenspanning vaker te meten.
Een te hoge bandenspanning zorgt er vooral voor dat je minder grip hebt, en het rijcomfort omlaag gaat. Daarnaast slijt de band sneller in het midden en heb je meer kans op een klapband. Bij een te lage bandenspanning slijt de band juist aan de randen.