Ten westen van de Gotthardtunnel vind je de brede Simplonpas, die vooral handig is als je vakantie viert aan het Lago Maggiore, maar die ook een prachtige en rustige route vormt voor als je in Italië nog wat verder moet rijden.
Re: Via Gotthardpas naar Italië
Al genoemd Wassen/Süstenpas, afslag 39. Als het echt druk is kan je ook één afslag eerder nemen, Armsteg, afslag 38.
Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten). Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Gotthardtunnel info
De bekendste route voor Nederlanders naar Italië loopt via Duitsland naar de A2 in Zwitserland, richting de Gotthardtunnel. Deze tunnel van Zwitserland richting Italië loopt door het Gotthardmassief. De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig!
De snelste route naar Toscane, Florence en Pisa (West-Italië) gaat via Zwitserland. Ook wanneer je naar Lago Maggiore, het Comomeer of Milaan wilt, is dat de beste route. Naar de Adriatische kust of alles ten Oosten van het Gardameer, rij je het beste naar Italië via Oostenrijk.
Wanneer je via Zwitserland naar Italië rijdt (de snelste route voor als je vanuit Nederland naar onder meer het Comomeer en Toscane wil), dan is de route via de zeventien kilometer lange Gotthardtunnel de bekendste en vaak ook de snelste optie.
De meest gunstige maanden voor uw reis zijn april, mei en juni, en in het najaar september en oktober. In deze periodes is het in Zuid-Italië erg lekker weer met aangenaam warme en veelal zonnige dagen. Een andere aanrader is om Zuid-Italië eens in het late najaar, in december, te bezoeken en er kerst te vieren.
De Gotthard-wegtunnel (Duits: Gotthard-Strassentunnel; Italiaans: Galleria stradale del San Gottardo) is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
Google zegt: tunnel duurt 26 minuten (gemeten van Gösschenen in Zwitserland naar Airolo in Italië). De Gotthardpas duurt 47 minuten. Het zou je dus maar 21 minuten schelen.
Welke plaats begint de Gotthardtunnel? De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis. Klinkt heel gunstig allemaal, maar toch zijn er ook wel een paar nadelen te noemen. Voor Zwitserland heb je een vignet nodig.
De rit door de tunnel duurt, bij een snelheid van 100 km/h, ongeveer negen minuten.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
De tunnel verbindt het kanton Uri in het noorden met het kanton Ticino in het zuiden, waarmee de tunnel ook twee taalgebieden verbindt, het Duits en het Italiaans. De tunnels is volledig enkelbuizig met tegenverkeer, maar er is een vluchtbuis naast de tunnel.
De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur! Je kunt op deze momenten de tunnel dus het beste vermijden!
Sint Gotthardtunnel
Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen. De Laerdaltunnel is een overweldigende 24,5 kilometer lang en de bouw van de tunnel heeft meer dan 130 miljoen dollar gekost. Dat komt neer op meer dan 5000 dollar per meter.
Wanneer je door Italië rijdt met de auto, zie je meer dan eens een auto voorbijkomen met een grote P op (veelal) een wit A4tje. Waar staat deze P voor? De P staat voor ' principiante' (beginner).
Met een gemiddelde prijs van € 1,50 per liter benzine komen de kosten voor brandstof dan op maximaal zo'n € 630.
In Bologna, Milaan en Palermo kun je als toerist een milieuvignet kopen. Meestal kost een ticket ongeveer 5 euro per dag. In de overige steden in Italië gelden de milieuzones meestal alleen voor bepaalde delen van het historische centrum, of op bepaalde tijdstippen. Je kunt hier ook geen milieusticker voor kopen.
Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.