Helemaal vooraan of achteraan in de trein is het altijd het rustigst. Wist je dat de NS in de app een zitplaatszoeker heeft? Uit onderzoek van de NS blijkt dat er in 30% van de treinen soms reizigers staan, terwijl er ergens anders in de trein gewoon plek is.
Zo werkt de zitplaatszoeker
Onder de afbeelding van de trein zie je aan de hand van kleuren hoeveel zitplaatsen er zijn. Is een rijtuig groen? Dan zijn er ruim voldoende plaatsen beschikbaar. Geel staat voor een beperkt aantal zitplaatsen en oranje voor weinig tot geen.
De NS moet vanwege personeelstekorten sommige treinen schrappen of de dienstregeling aanpassen, waardoor het steeds drukker wordt in de trein. "Op dinsdag is het zelfs drukker dan voor corona", vertelt Oscar van Elferen tegen Editie NL.
In de avondspits is er een piek rond 17.00 uur, maar die is vooral te merken voor forenzen.
In de NS-app geven we aan welke drukte je in de trein kunt verwachten. Dit wordt weergegeven aan de hand van 1, 2 of 3 poppetjes. In de Reisplanner bekijk je de verwachte drukte van jouw trein. Zo zie je of een trein eerder of later minder druk is, waardoor je prettiger reist.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Beste antwoord door Stijn NS
Onze treinen hebben niet per se een airco, maar zijn uitgerust met een klimaatsysteem. Dit blaast warme of koude lucht gebaseerd op de temperatuur binnen en buiten de trein, maar ook gebaseerd op de luchtvochtigheid.
woensdag 12 juli (avond)
De donderdagavondspits is doorgaans de drukste spits van de week. We verwachten dat het vanwege de zomervakantie deze spits niet zo'n vaart zal lopen, maar toch moet je her en der in het land nog wel rekening houden met files door verkeersaanbod.
Spits: doordeweeks van 6.30-9.00 uur & 16.00-18.30 uur. Alles buiten deze tijden zijn daluren. Weekend: vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur.
Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een trein vertraging heeft: Infrastructuurwerken, gepland door Infrabel, verplichten treinen om te vertragen rond de werken (veiligheid van werknemers, trillingen ...). Technische storingen van treinen, schade aan de bovenleiding, storingen aan de signalisatie ...
De temperatuur in de trein zit meestal tussen 19 en 21 graden in, dat is niet geheel toevallig ook de kamertemperatuur.
Maar welke plek is nou het veiligst om te zitten? Om zo veilig mogelijk te reizen, kun je het beste in de middelste treincoupés gaan zitten. Mocht er een ongeluk gebeuren aan de voor- of achterkant van de trein, dan heb je zo de minste kans op eventuele verwondingen.
Treinenradar.nl
De site van Treinenradar heeft ook een real-time landkaart waarop je iedere trein in Nederland ziet rijden. Je ziet ook hoe hard hij op dat moment rijdt en wat voor soort trein het is.
Spoorbeheerder Infrabel werk aan een actieplan om het aantal gevallen te verminderen. Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Slapen in de trein
Geen snurker of zijslaper: dan wensen uw medepassagiers u welterusten. Al zal de conducteur u bij het controleren van de kaartjes wel wekken.
Krijg ik een boete als ik met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas zit? Ja, op dat moment heb je geen geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Je krijgt dan een boete van 50 euro plus de kosten van een 1e-klasticket en administratiekosten.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Regels omtrent alcohol houdende drank in treinen
Zo is het in treinen van de NS volgens de huisregels toegestaan om een alcohol houdend drankje te nuttigen mits er geen overlast wordt veroorzaakt. In treinen van Arriva is het echter verboden om een wijntje of biertje te nuttigen en kunt u direct een boete verwachten.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Voor zwartrijden riskeer je een administratieve boete van 250 euro. Word je tijdens hetzelfde jaar een 2de keer betrapt, bedraagt de boete 500 euro.
Let wel, als je in de trein een boete krijgt omdat je kaartje niet in orde is, krijg je wettelijk gezien geen boete, feitelijk is het de verhoging van de prijs van het kaartje met vijftig euro. NS kan dat kwijtschelden als je je een beetje netjes gedragen hebt naar de conducteur.