Een zone bestaat uit een of meerdere openbare wegen, waarvan het begin wordt aangeduid door een begin zonebord en het einde door een einde zonebord. Tip examen Zolang je binnen een zone rijdt, geldt de verplichting die je bij het binnenrijden van die zone hebt meegekregen: dag en nacht.
Zone 30. De maximumsnelheid is 30km/u voor alle voertuigen. Deze maatregel geldt vanaf het bord dat het begin van de zone aangeeft (F4a) tot het bord dat het einde van de zone aangeeft (F4b), op alle straten en kruisingen.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Een 30km/uur-gebied is een verblijfsgebied voor wonen, werken en winkelen. Er geldt een snelheidslimiet van 30 km/uur waardoor doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd. Deze gebieden bestaan sinds 1984. Woonerven bestaan sinds 1976 onder de woonerfregeling.
Een belangrijke misvatting betreft de snelheid: binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals velen denken. Voetgangers mogen er immers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken; bovendien is spelen op de openbare weg eveneens toegelaten.
Wie meer dan 20 km/u te snel door een zone 30, bebouwde kom of langs een schoolomgeving rijdt, riskeert zijn rijbewijs te verliezen en verplicht worden om zijn theoretisch en praktisch rijbewijs opnieuw te halen. Dat is ook het geval voor wie de snelheidslimiet met meer dan 30 km/u overschrijdt op gewone wegen.
Je herkent deze wegen aan het ontbreken van een enkele of dubbele middenstreep. Op de theorie pagina staat ook 80 km/uur (of minder), een lagere maximumsnelheid als dat staat aangegeven.
Vanaf 1 maart 2017 wordt de zone 50 ingevoerd op alle lokale wegen buiten de bebouwde kom. Dit betekent dat er maximum 50 km/u kan gereden worden op alle gemeentewegen met uitzondering van de zone 30 aan de schoolomgevingen.
gebied tussen bepaalde grenzen
Een zone is een langgerekte band of regio die van andere onderscheiden wordt door gemeenschappelijke kenmerken die in de naam besloten liggen.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord. Dan geldt 30 kilometer per uur als snelheidslimiet.
Binnen een woonwerf mogen voetgangers op de rijbaan wandelen en kinderen mogen er spelen. Daarom mag je er maximaal maar 20 km/uur rijden.
Je kunt aan de plaats namelijk zien of je je binnen of buiten de bebouwde kom bevindt. Binnen de bebouwde kom staat het bord vóór het kruispunt en buiten de bebouwde kom erna. Op deze manier kun je bepalen of de maximumsnelheid die voor jou geldt op dat moment 50 km/u of 80 km/u is.
Aan deze bebording kunt u zien dat u een 60 km/h gebied in rijdt. Deze snelheid geldt voor de hele zone. U verlaat de zone als u een "einde-zone" bord ziet.
De lengte van een zone is 4 à 5 km. Afwijkingen zijn mogelijk. Doordat een zone vrij groot is en bushaltes meestal dicht bij elkaar liggen, vallen vaak veel haltes binnen dezelfde zone. De kleinere dorpen en steden vormen vaak een enkele zone.
Nederland is verdeeld in zones voor het openbaar vervoer. Met een ' 1 zone' kaart kun je alleen binnen die zone reizen; bij voorbeeld in het centrum van een stad. De buitenwijken en omliggende plaatsen behoren vaak tot andere zones; als je daarheen wilt, moet je een abonnement nemen dat geldig is voor meerdere zones.
Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u. Er moet dus geen verkeersbord geplaatst worden om je aan deze limiet te doen herinneren.
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
De blokmarkering heeft geen juridische betekenis, het wordt gebruikt om bijvoorbeeld een kruisingsvlak te accentueren of een oversteekplaats voor fietsers of voetgangers. Voorrang wordt geregeld volgens de aanwezige verkeerstekens of verkeersregels.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.