Het komt relatief weinig voor dat twee vliegtuigen in de lucht met elkaar in botsing komen. Gebeurt het toch, dan is het dodental vaak hoog.
Een piloot van een vliegtuig houdt contact met verkeersleiders in luchttorens die vertellen waar gevlogen mag worden. Met de informatie van de luchtverkeersleider wordt dus voorkomen dat vliegtuigen tegen elkaar botsen!
Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd. Maar op enige afstand kan het lijken alsof een vliegtuig stil hangt. Een verkeersvliegtuig, dat kan niet.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
De hoogste snelheid kan wel oplopen tot 280 km per uur. Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Zeg nou eerlijk: jij zou toch ook helemaal in paniek raken als er een motor zou uitvallen? Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
,,De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 passagiersvliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Bij een bepaalde snelheid, afhankelijk van de lengte van de vleugel, ontstaat er een soort resonantie tussen de vleugel en de lucht eromheen. Daardoor gaat de vleugel klapperen, en in het ergste geval kan hij afbreken. Hoe langer de vleugel is, hoe heviger hij op en neer gaat in de lucht.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Allereerst het gyroscopisch effect van al die snel draaiende wielen op het vliegtuig, dat is onwenselijk. Ook wil je tijdens de landing direct de snelheid laten verminderen zodat het vliegtuig geen draagvermogen of lift, meer heeft. Dat lukt niet wanneer je door al die draaiende wielen nog een zetje krijgt.
Maar in de praktijk kan het met een passagiersvliegtuig slechts tien seconden. Dat heeft met de brandstoftoevoer te maken, dat kan niet ondersteboven. ' In de film vliegt het toestel iets langer dan 10 seconden ondersteboven.
Warme lucht zet uit en is iets lichter dan koude lucht. De warme lucht wil dus omhoog, maar de koudere lucht zit in de weg. De warme lucht 'worstelt' zich er met geweld doorheen. Daardoor krijg je die trillingen.
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto. Het ongevallencijfer in de burgerluchtvaart is de laatste jaren aanzienlijk gedaald, ondanks een voortdurende toename van het aantal vliegtuigpassagiers.
Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Als de beide motoren van het vliegtuig uitvallen, dan hoeft dit niet verkeerd af te lopen. Als het vliegtuig al voldoende hoogte heeft, verandert het toestel in een zweefvliegtuig. Het vliegtuig zal langzaam hoogte verliezen, maar dit wordt gecompenseerd door de meters die voorwaarts gemaakt worden.
1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen. 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren – namelijk dat een vliegtuig neerstort – dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Omdat een vliegtuig met hoge snelheid door de lucht beweegt, ontstaat er aerodynamisch geluid. Meer snelheid betekent meer wrijving tussen de lucht en het vliegtuig, en dus ook meer geluid. Het maakt dus voor geluid uit hoe gestroomlijnd het vliegtuig is.
Hoeveel vliegtuigen landen er op Schiphol? Elke dag passeren er zo'n 1.370 vliegtuigen onze start- en landingsbanen.
Commerciële vliegtuigen landen standaard op de automatische piloot, maar dat kan alleen op grote luchthavens. Een nieuwe techniek geeft een vliegtuig echter zulke goede 'ogen' dat ook op kleine vliegvelden de piloot niet meer in actie hoeft te komen.
Dit is een vliegtuig zonder motor, die toch kan vliegen. Een zweefvliegtuig kan niet zelf opstijgen, daar heeft hij een ander vliegtuig óf een lier voor nodig. Maar eenmaal in de lucht, kan hij daar wel uren blijven zweven. Soms wel 10 uur!
Nadat het toestel op een baan is geland dient het vliegtuig tot stilstand gebracht te worden. De belangrijkste manier waarop dit bereikt wordt zijn de remmen op de wielen. Vrijwel alle grote vliegtuigen zijn met (keramische) schijfremmen uitgerust daar deze het makkelijkst te koelen zijn.