Ja, verenigingen moeten volgens de wet een voorzitter, secretaris en penningmeester hebben. Maar je kunt in de statuten wel anders bepalen. Bijvoorbeeld een andere of juist geen functieverdeling. Ook kan je de functies combineren.
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een secretaris van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens secretaris en penningmeester.
De voorzitter heeft de volgende taken: leidinggeven aan de OR-vergaderingen. het team dat de OR vormt managen. met de (ambtelijk) secretaris voor een goede organisatie van het OR-werk zorgen.
Een bestuur moet volgens de wet bestaan uit minstens een voorzitter, secretaris en een penningmeester, of in de statuten moet anders bepaald zijn. Het hebben van een niet voltallig bestuur hoeft in principe geen probleem te zijn, het heeft geen gevolgen voor de bevoegdheid van het bestuur.
In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen, waarbij een voorzitter voor een periode van vier jaar benoemd wordt en daarna één of twee keer herkozen kan worden.
In het Burgerlijk Wetboek is verplicht gesteld dat een vereniging een secretaris heeft. In artikel 2:37 lid 7 BW is dit als volgt verwoord: 'Tenzij de statuten anders bepalen, wijst het bestuur uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan.
Een secretaris houdt zich bezig met diverse administratieve en secretariële werkzaamheden. Denk aan het voorbereiden van vergaderingen, opstellen van vergaderingen en notuleren. Een secretaris kan zich daarnaast ook bezighouden met beleidsmatige taken. Vaak wordt hij of zij ook een ambtelijk secretaris genoemd.
Je hebt geen decharge nodig om te mogen opstappen als bestuurder/voorzitter. Je hebt gewoon het recht om op te stappen, het is niet zo dat andere leden je dat recht “tot de dood er op volgt” kunnen ontzeggen/onthouden.
Bij een vereniging zijn de leden de baas. De algemene vergadering bepaalt het beleid. De leden stellen een verenigingsbestuur aan. Diezelfde leden stellen dan ook de contributie vast en het beleid.
Wat als een bestuurslid niet (meer) functioneert? Als een bestuurslid niet (meer) functioneert wil je hem of haar wellicht uit het bestuur zetten. Bedank en waardeer de bestuurder, zorg voor een goed afscheid. Benut zijn of haar opgebouwde expertise en stel de vacante functie beschikbaar, al dan niet opgeknipt.
Een Secretaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.830 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.260 (laag) tot € 4.405 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
In de statuten van stichting X is opgenomen dat alle bestuursleden worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaar en dat herbenoeming onbeperkt mogelijk is.
De bestuurssecretaris geeft de directeur/het bestuur advies over organisatie brede vraagstukken en houdt toezicht op gemaakte afspraken, lopende processen en relevante verplichtingen. Veel bestuurssecretarissen zijn jurist of hebben een juridische achtergrond.
In de vereniging is het orgaan dat iemand in zijn bestuursfunctie heeft benoemd, ook degene die hem kan ontslaan. Tenzij in de statuten anders is geregeld, is dit de Algemene Vergadering (AV). Wettelijk kan dit zonder opgaaf van redenen, maar meestal zal dit in de praktijk natuurlijk wel gebeuren.
Hoe lang mag een penningmeester in functie blijven? In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn.
Sommige stichtingen en verenigingen werken met een algemeen en dagelijks bestuur. Het algemeen bestuur is daarbij in de regel breed samengesteld terwijl het dagelijks bestuur zich (vooral) met de dagelijkse gang van zaken bezig houdt.
Een vereniging kent geen minimaal startkapitaal. Voor het oprichten van een vereniging bij een notaris ben je tussen de 400 en 1.000 euro kwijt, afhankelijk van de notaris en hoe complex de vereniging is. Bij KVK betaal je eenmalig 75 euro om de vereniging in te schrijven.
Een VZW kan ervoor kiezen om een dagelijks bestuur te installeren om dringende of kleine beslissingen te nemen. Dit is een mogelijkheid, geen verplichting. Indien een VZW dit wil, moet de mogelijkheid uitdrukkelijk in de statuten zijn voorzien.
De voorzitter. Een voorzitter geeft goed leiding aan de vergadering. Denk aan het reguleren van het gesprek, het inleiden van nieuwe agendapunten maar vooral ook het op een goede manier afronden van de agendapunten van de vergadering.
Als voorzitter bewaak je gang van zaken tijdens een vergadering. Dat begint al bij een goede voorbereiding: het zorgen voor een vergaderlocatie, het uitnodigen van deelnemers en het verspreiden van de agenda en de bijbehorende informatie.
Royement van lid vereniging
Het bestuur kan leden schorsen of ontzetten (royeren). Een lid royeren mag alleen als er sprake is van benadeling van de vereniging zelf die onredelijk is. Een geroyeerd lid moet door de vereniging schriftelijk worden bericht op welke gronden het royement berust.
Secretaresse is op zichzelf de vrouwelijke vorm van secretaris, maar deze woorden zijn in de loop van de tijd aanduidingen voor verschillende functies geworden.
Dat betekent dat, een penningmeester van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens penningmeester en secretaris.
Bij een man spreek je van een secretariaatsmedewerker of eventueel persoonlijk assistent. Je kunt het probleem ook omzeilen met 'officemanager', met als voordeel dat je het zowel voor een vrouw als voor een man kunt gebruiken.