Scholen kunnen de motivatie van leerlingen monitoren met de app van de Motivatiespiegel. Het doel van de Motivatiespiegel is een open standaard voor het meten van motivatie te ontwikkelen en een brug te bouwen tussen onderwijs en onderzoek. Wanneer genoeg scholen meedoen kunnen benchmarks bijgehouden worden.
De Self Regulation Questionnaire is een vragenlijst waarmee een docent of studieloopbaanbegeleider de intrinsieke motivatie van leerlingen en studenten kan meten. De vragenlijst is gebaseerd op de Nederlandse vertaling door Vernieuwenderwijs.nl van de SRQ-A van Selfdeterminationtheory.org.
Motivatie is het geheel aan redenen waarom iemand zich tot bepaald gedrag kan zetten. Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen.
Invloed verwachtingen op motivatie
De motivatie van een individu hangt sterk samen met de verwachtingen over zijn eigen effectiviteit, de moeilijkheidsgraad van een activiteit en de uitkomst van het gedrag of de handeling. Hierin zijn opnieuw een aantal elementen of theorieën te onderscheiden.
De IMI is een vragenlijst waarmee een leerkracht de motivatie van leerlingen voor een bepaald vak kan meten op de basisschool. De vragenlijst is gebaseerd op de Nederlandse vertaling door Meijer en Van Ek van de Intrinsic Motivation Inventory van Deci & Ryan.
Hoe autonoom ben jij? Doe de S.P.A.-test. De Schaal voor Persoonlijke Autonomie is een wetenschappelijke vragenlijst die aangeeft in hoeverre jij in staat bent je grenzen aan te geven, voor jezelf op te komen en tegelijk ook rekening te houden met andere mensen.
Het meest bekende instrument voor het meten van zelfregulatie is de Metacognitive Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Dit is een zelfrapportage vragenlijst die uit vijftien schalen bestaat: zes voor motivatie en negen voor leerstrategieën.
Men kan een onderscheid maken tussen twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is een motivatie die van binnenuit, uit jezelf, komt. Je bent intrinsiek gemotiveerd voor een activiteit omdat je de activiteit op zich graag doet.
Motivatie kan zowel een inwendige als een uitwendige prikkel zijn. Er zijn tot slot twee bijzondere soorten prikkels die je moet kennen: een sleutelprikkel en een supranormale prikkel.
Van Hooff legt uit dat er drie belangrijke oorzaken zijn waardoor je niet gemotiveerd bent om aan het werk te gaan: de inhoud van het werk, te weinig werk en gebrek aan externe druk. “Het kan zijn dat je taken niet leuk zijn, of ronduit saai. Je kunt kijken of je je takenpakket kunt aanpassen.
Motivatie is 'datgene wat een individu tot bepaald gedrag drijft', 'het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak' en 'de wens om iets dat je wilt ook werkelijk te doen'. Welke definitie je ook hanteert, het resultaat is in alle gevallen hetzelfde: namelijk in beweging komen.
Gebrek aan motivatie: Een gebrek aan motivatie kan worden veroorzaakt door depressie. Ook andere psychische aandoeningen, zoals stress en hoge en lage lichamelijke opwinding, kunnen je motivatie verzwakken.
Je hebt te weinig verstand van het werk dat je doet, of het werk ligt je niet. Er zijn geen of weinig deadlines waaraan je moet voldoen; er is geen werkdruk. Je hebt te weinig autonomie; je kunt je werk niet naar eigen inzichten inrichten. Dit is een van de voorwaarden voor intrinsieke motivatie.
Veel van de theorieën over motivatie hebben te maken met de verschillende factoren die motivatie beïnvloeden. Dit kunnen behoeften zijn, zelf geformuleerde doelen, de eigen mening over de moeilijkheidsgraad van het doel en de eigen vaardigheden, maar ook beloningen of straffen.
In een korte motivatiebrief vertel je kort en krachtig waarom jij de beste kandidaat bent. Schrijf een krachtige korte motivatiebrief aan de hand van onze 10 tips en bekijk de korte motivatiebrief voorbeelden ter inspiratie. Een goede korte motivatiebrief schrijven, is uitdagender dan een lange brief opstellen.
Het gaat erom dat motivatie een drijvende kracht is achter een bepaald gedrag. Het helpt ons bij het nastreven van doelen, het volhouden van een specifiek voornemen en bij het veranderen van gewoontes. Waar de wetenschappers het wel over eens zijn, is dat motivatie beïnvloedbaar is.
Als kinderen 'geen zin' hebben om zich in te zetten voor school, spreken we van motivatieproblemen. Vaak hebben motivatieproblemen echter een andere, onderliggende oorzaak. Zo kan iets in de thuissituatie leiden tot problemen met motivatie.
Spreid leer- en oefenmomenten in de tijd
3 keer een uur studeren aan een onderwerp verspreid over een week is beter dan 1 keer 3 uur studeren op dezelfde dag. Leerlingen moeten leerstof herhalen, maar het liefst niet onmiddellijk na de les. Want dan herkennen ze nog te makkelijk de geziene leerstof.
Waar gaat het om bij zelfregulatie
Het is het menselijk vermogen om grip te krijgen op je gedachten, emoties en gedrag. We gebruiken het om door alledaagse situaties te navigeren en om met andere mensen samen te werken.
Steeds meer wordt duidelijk hoe belangrijk een actieve leerhouding is, waarbij leerlingen invloed hebben op hun eigen leerproces. Een definitie van zelfregulatie luidt: “De leerling neemt zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de eigen leerprocessen in handen” (Boekaerts & Simons, 1995).