Een onderhoudsvrije batterij moet wel geladen worden met een lader die geschikt is voor het laden van deze batterijen. De groep van onderhoudsvrije batterijen omvat zowel de batterijen met gegelificeerd zuur (Gel) als ook de batterijen met glasmat technologie (AGM = Absorbed Glass Microfiber).
Bij normaal gebruik (dat wil zeggen dat de accu niet vaak ontladen en geladen wordt) is een gebruiksduur van 5-8 jaar voor de Gel accu en de AGM accu haalbaar. Wanneer men 2 Volt NiCd cellen toepast kan een gebruiksduur van 10-15 jaar worden gehaald.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Een onderhoudsvrije accu is een accu waarvoor geen onderhoud nodig is aan de fysieke accu. U hoeft de accu zelf nooit bij te vullen met accuzuur. Een natte accu (een accu met daarin accuvloeistof) heeft wel onderhoud nodig. Eens in de zoveel tijd dient u het peil van het accuzuur te checken en eventueel bij te vullen.
Sterker nog: dat niveau kán niet eens meer gecontroleerd worden, want een onderhoudsvrije accu (te herkennen aan de afkorting MF van maintenance free) heeft geen losse dopjes meer op de cellen en is ook niet doorzichtig.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Zorg ervoor dat de batterij niet volledig opgeladen, maar ook niet helemaal leeg is. Een laadpercentage van ongeveer 50% is ideaal. Als je een device voor langere tijd opbergt met een volledig ontladen batterij, kan er een chemisch proces optreden waardoor je de batterij daarna niet meer kunt opladen.
Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%. Schakel Aangepast opladen (Android), Batterij beschermen (Samsung), of Geoptimaliseerd opladen (iPhone) in. Gebruik een originele of gecertificeerde oplader en kabel.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Een batterij slijt als hij leegloopt of oplaadt. Je kan slijtage niet voorkomen, maar wel beperken. De meeste slijtage treedt op bij het opladen van de laatste 20/30 procent. Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Een nieuwe batterij is na activering ongeveer 80% opgeladen. Een eerste keer laden wordt altijd aanbevolen.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een batterij minder snel slijt als je hem tot zo'n 80 procent oplaadt en niet onder de 20 procent laat komen.
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Fabrikanten stellen dat alleen de originele opladers van het eigen merk gebruikt moeten worden. Dat zou de levensduur van de accu verlengen. In de praktijk blijft vaak dat goedkopere opladers van imitatie-merken even goed werken.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Je kunt de accuspanning meten met een voltmeter. Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn.
De laadstroom
Een vuistregel voor Gel en AGM accu's zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.