Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Lege accu starten zonder startkabels
Je hebt wel een aantal helpende handen nodig die de auto duwen. Let erop dat je alleen een handgeschakelde auto kunt aanduwen. Bij een automaat gaat het niet lukken.
Ja, je kunt heel goed een andere auto slepen met een automaat, dat gaat zelfs beter als met een hangeschakelde auto omdat het schakelmoment korter is dan bij handgeschakelde auto's. Wel opletten dat je niet te zware auto's sleept.
Het gebrek aan koeling en smering kan al na een klein eindje slepen voor onherstelbare schade aan de tandwielen zorgen.” De kans bestaat dat de bak dan niet meteen vast slaat, maar dat allerlei contactoppervlakken in de bak wel beschadigd raken. Daar kom je dan vaak een tijdje later achter.
Automaat kan je niet aanduwen of trekken.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
Stap 1: Zet het contact van uw auto aan, maar de airco en radio uit. Stap 2: Trap de koppeling volledig in, houd deze ingedrukt en zet de auto in de tweede versnelling. Stap 3: Haal de auto van de handrem. Stap 4: Begin met het aanduwen van de auto.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
Bij automatische auto's moet de rem meestal licht worden ingedrukt om weg te kunnen rijden. Het probleem: in een wasstraat is remmen op de transportband niet toegestaan en kan potentieel schade veroorzaken. Daarom moet het pedaal heel zachtjes worden ingedrukt en moet men direct daarna op “D” schakelen en wegrijden.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Wat zijn de kosten voor het wegslepen van je auto? Het wegslepen kost vaak tussen de € 150,- en € 400,-. Dat kan per gemeente verschillen. Ook kan de gemeente kosten doorberekenen voor bewaring van het voertuig.
Gaat er iets kapot aan of in de auto waardoor die niet meer werkt? Dan moet je je auto laten wegslepen door een pechhulpdienst of een schakelbedrijf. Dit kost rond de 250 euro en wordt niet vergoed door de autoverzekering. Ben je lid van een pechhulpdienst, dan dekken zij de kosten.
Een auto slepen – wetgeving
De afstand tussen het slepende en het gesleept wordende voertuig mag niet meer dan 5 meter bedragen. Het is verboden om sleephandelingen te verrichten tussen een motor en een auto – in beide richtingen.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
Zo kan een auto met een automatische versnellingsbak niet worden aangeduwd en kan een diesel moeite hebben met aanslaan. Aanduwen van een auto doet u zo: Zet het contact aan en schakel alle andere stroomverbruikers uit.
In een automaat zit ook een bedieningshendel waar je de auto mee kunt bedienen, maar in plaats van versnellingen bevat deze hendel de volgende functies: parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive).
Afhankelijk van het type automaatbak adviseren wij daarom altijd om de automaatbak van de auto, tussen de 60.000 en de 120.000 kilometer, of 1x per 5 jaar preventief te laten spoelen.
Voor de zekerheid is het daarom aan te raden om bij auto's met automaat de handrem aan te trekken. Bovendien is het slecht voor de automaat als je auto eindeloos heen en weer beweegt op een trein of veerboot, of op een helling in zijn blokkeerpen 'hangt'.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Het is niet wettelijk verplicht om de handrem te gebruiken bij het parkeren van een automaat, maar bij schade kun je moeilijkheden krijgen met de verzekeringsmaatschappij. Zo verplichten verzekeraars in Duitsland bestuurders van bedrijfswagens om bij automaten de handrem te gebruiken bij het parkeren.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.