Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten). Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
De wachttijd voor de Gotthardtunnel bedraagt als vuistregel 15 minuten per elke kilometer file.
Google zegt: tunnel duurt 26 minuten (gemeten van Gösschenen in Zwitserland naar Airolo in Italië). De Gotthardpas duurt 47 minuten. Het zou je dus maar 21 minuten schelen.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis. Klinkt heel gunstig allemaal, maar toch zijn er ook wel een paar nadelen te noemen. Voor Zwitserland heb je een vignet nodig.
De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur! Je kunt op deze momenten de tunnel dus het beste vermijden!
Om de tunnel te ontwijken kun je de Sint Gotthardpas nemen. Deze is gedurende de wintermaanden gesloten, van oktober/november tot mei. Vanaf medio half mei 2022 gaat de pas open. Bekijk voor de actuele informatie: alpenpaesse.de.
Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
De Gotthardpas, ook wel Sint-Gotthard of Passo del San Gottardo, verbindt de Zwitserse plaatsen Andermatt en Airolo. De pas heeft een lengte van ongeveer 26 kilometer, bereikt een maximale hoogte van 2106 meter en is onderdeel van de ruim 100 kilometer lange Gotthardstrasse.
Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen. De Laerdaltunnel is een overweldigende 24,5 kilometer lang en de bouw van de tunnel heeft meer dan 130 miljoen dollar gekost. Dat komt neer op meer dan 5000 dollar per meter.
De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
Sint Gotthardtunnel
Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer.
Een Autobahnvignet Zwitserland is verplicht voor alle auto's en motoren tot 3500 kg. Reis je met een caravan of vouwwagen? Dan heb je 2 vignetten nodig, één voor de auto en één voor de aanhanger. Het vignet Zwitserland 2023 is geldig van 1 december 2022 t/m 31 januari 2024 en verkrijgbaar tot 30 november 2023.
De tunnel is 's nachts gesloten vanwege werkzaamheden. In 2023: steeds tussen 20.00 en 05.00 uur, veelal van maandagavond tot vrijdagochtend in het voor- en najaar.
Ten westen van de Gotthardtunnel vind je de brede Simplonpas, die vooral handig is als je vakantie viert aan het Lago Maggiore, maar die ook een prachtige en rustige route vormt voor als je in Italië nog wat verder moet rijden.
Wat kost de Gotthardtunnel? Je hoeft voor het rijden in de Gotthardtunnel geen tol of andere toeslagen te betalen.
Op onze gratis routekaart wordt de Gothardpas aangegeven met een blauwe caravan wat betekent dat dit voor een ervaren chauffeur geschikt is. Het hellingspercentage is 10%. Afhankelijk van het gewicht van de beladen caravan en het vermogen en koppel van de auto is het dus mogelijk.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste. De goedkoopste manier om naar Italië te rijden is nog steeds via de Gotthardtunnel.
Rijkswaterstaat renoveert in 2023 en 2024 de Heinenoordtunnel in de snelweg A29. De tunnel is daardoor regelmatig dicht. In de weekenden en nachten blijft 1 rijrichting open. Eind april, begin mei en in augustus 2023 is de tunnel voor langere tijd in beide richtingen dicht.
De 15.003 meter lange tunnel bestaat uit een enkele tunnelbuis met twee sporen en loopt tussen het dorp Göschenen, gelegen in het kanton Uri en het dorp Airolo, gelegen in het kanton Tessin.
Het vignet Zwitserland 2023 is verplicht voor iedereen die in Zwitserland over de snelwegen rijdt. Heb je geen vignet? Dan riskeer je een boete. Ook als je alleen op doorreis bent door Zwitserland, is een vignet verplicht.
Wanneer je zonder vignet in de Alpen rijdt, loop je de kans op een boete van minstens 120 euro in zowel Zwitserland als Oostenrijk. Het vignet dient links op de binnenzijde van je voorruit geplakt te worden. Is het vignet niet goed zichtbaar of op de verkeerde plek geplakt? Ook dan riskeer je een boete.