De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.
Ruwe aardolie is Nederlands belangrijkste importproduct. Afgelopen jaar werd voor 36 miljard euro olie ingevoerd, waarvan bijna de helft afkomstig was uit Noorwegen en Rusland. Een groot deel daarvan wordt verwerkt tot geraffineerde olieproducten om te dienen als brandstof of grondstof voor wegenbouw.
Zuivere bioethanol maken is een gecompliceerd proces dat je niet thuis kunt uitvoeren. De vervanger van diesel is plantaardige olie of een chemische variant daarvan. Dat kun je wel eenvoudig zelf maken.
1 liter bio-ethanol van goede kwaliteit kost tussen de €3 en €4. Met 1 liter bio-ethanol kan je gemiddeld 2 uur branden.
Met een fles van 1 liter bio-ethanol brandt deze haard ruim een uur. De haard heeft een brandstofcapaciteit van ongeveer 8 liter. Met een volle brandstoftank brandt de haard ongeveer 9 uur.
Benzine is in Nederland trouwens veel duurder dan in Duitsland of België. Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist.
Accijns nog niet terug op oud niveau
Diesel en LPG zouden dan 15,5 cent en 5,3 cent duurder worden. De accijns komen ooit wel weer terug op oud niveau. Per 1 januari 2024 wordt benzine, vergeleken met nu, dan echt de 22,5 cent per liter duurder.
De eerste auto met benzinemotor werd per slot van rekening in 1885 uitgevonden door Carl Friedrich Benz (1844-1929). Het is echter louter toeval dat Benz de eerste benzineauto uitvond en de brandstof waarop dit voertuig reed benzine heet.
Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst. Is er een tankstation in de buurt? Dan kunt u proberen om daar een jerrycan met brandstof te halen.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. Met het door u aangegeven budget gaat dat niet lukken.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Maar deze accijnsverlaging vervalt dus op 1 juli 2023. Voor 1 liter benzine geldt vanaf dan een accijns van ongeveer 79 eurocent, meldt Rijksoverheid. Dat is een stijging van 13,8 cent, waardoor de benzineprijs sowieso boven de 2 euro per liter uit gaat komen.
Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
Die ranglijst wordt aangevoerd door Venezuela, waar het zwartje van kok nog niet is doorgedrongen: hier betaal je € 0,028 per liter. Daarna volgt Libië en op drie staat Iran waar de benzine € 0,047 euro per liter kost. Het gehele onderzoek lees je op de website van Zutobi.
Wanneer in de plannen niets verandert, wordt de accijnskorting in 2024 helemaal losgelaten. Een liter benzine wordt dan nog eens 8,7 cent duurder, diesel stijgt met 5,6 cent en de prijs van LPG neemt toe met 2,1 cent.
Nadelen bio-ethanol haard
Vlammen hebben zuurstof nodig. Hierdoor is het raadzaam om tijdens het branden altijd de ruimte te ventileren door je raam op een klein kiertje te zetten. Bio-ethanol vloeistof is licht ontvlambaar.
Het vermogen is relatief klein in vergelijking met andere haarden en kachels. Bio-ethanol is in verbruik duurder dan hout, pellets of gas. Vlammen hebben zuurstof nodig en zetten die om in koolstofmonoxide en koolstofdioxide. Voldoende verluchten is een absolute must.
Een bio-ethanol haard geeft ongeveer 2-4 kW warmte af, wat je kunt vergelijken met een kleine verwarming. Een bio-ethanol haard kun je meer zien als een sfeerelement.