Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
Maximaal één onvoldoende voor de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde; Maximaal drie onvoldoendes binnen het totale vakkenpakket; Minimaal een 6 gemiddeld voor alle vakken.
Bijna de helft van alle leerlingen blijft minimaal één keer zitten op de basis- of middelbare school. Het percentage zittenblijvers piekt aan het begin van de basisschool en in het voorexamenjaar. In het voortgezet onderwijs (VO) is de kans op zittenblijven ruim twee maal zo groot als in het primair onderwijs (PO).
Cijfers zittenblijven primair en voortgezet onderwijs
2019: bijna zes procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs blijft zitten (Bron: Onderwijs in Cijfers); 2020: ruim drie procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs blijft zitten (Bron: Onderwijs in Cijfers).
In het schoolreglement van de meeste scholen staat dat leerlingen: maximaal 1 keer mogen blijven zitten in dezelfde klas; 1 keer mogen zakken voor het examen; of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Regels voor zittenblijven en verblijfsduur op school in de praktijk. Op veel scholen voor havo en vwo mogen leerlingen maximaal één keer blijven zitten in de onderbouw. Als een leerling het schooljaar opnieuw niet haalt, dan moet de leerling meestal overstappen naar een vervolgklas op een lager niveau.
Blijven zitten basis- en voortgezet onderwijs
Zijn de leerresultaten en ontwikkeling van uw kind nog niet voldoende? Dan kan uw kind blijven zitten. Daarover beslist de school. De school kijkt daarbij onder meer naar het niveau van de klasgenoten van uw kind.
Een keertje zittenblijven is in Nederland vrij normaal: bijna de helft van de leerlingen blijft een keer zitten op de basisschool of op de middelbare school. Maar een jaar doubleren op de basisschool is volgens wetenschappelijk onderzoek zelden zinvol.
Een leerling gaat over als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: Hij/zij heeft geen tekorten bij de kernvakken en maximaal 3 tekorten bij de andere vakken. Het gemiddelde over alle vakken is 6,0 of hoger. Hij/zij heeft 1 tekort bij de kernvakken en maximaal 2 tekorten bij de andere vakken.
Toegestane uitzonderingen eindcijfers
Je mag twee keer een 5 hebben of één 5 en één 4, maar dan moeten al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 zijn. Let op dat geen enkel eindcijfer (afgerond) lager mag zijn dan een 4.
De kernregel eist dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde ten minste een: 4,5 – 5,5 – 5,5 haalt op je diploma. Deze drie cijfers worden immers naar boven afgerond en daarmee komen je gemiddelde eindcijfers dan uit op een: 5 – 6 – 6.
Je slaagt voor het eindexamen vwo wanneer je gemiddeld een voldoende haalt voor alle vakken van het centraal examen. Ook mag je maximaal één 5 als eindcijfer halen voor één van de kernvakken. Daarnaast mag je voor hooguit 2 vakken een onvoldoende als eindcijfer hebben.
Groep 7 wordt wel gezien als het belangrijkste jaar van de basisschool. De moeilijkste stof van rekenen en taal wordt behandeld. Met deze bagage gaan de leerlingen naar groep 8 waar een groot deel wordt herhaald en iets verder uitgediept. Vanaf groep 7 is ook Engels een verplicht vak.
Uiterlijk naar school met 5 jaar
In Nederland geldt een leerplicht. Een kind moet de eerste schooldag van de maand ná de 5e verjaardag verplicht naar school (art. 3 Lpw). Dit is een plicht van de ouders of verzorgers (art.
Uit veel studies blijkt dat vroege leerlingen op latere leeftijd (ongeveer na 14 jaar) niet noodzakelijk slechter presteren dan de late klasgenoten. Maar in landen met vroege selectie, zoals Nederland, zijn ze dan meestal al geselecteerd voor vervolgonderwijs.
Wat zijn de voordelen? Uit een onderzoek onder jongeren van EenVandaag blijkt dat het merendeel het zittenblijven achteraf als positief ervaart. Het was goed voor hun zelfvertrouwen, ze haalden hogere cijfers en waren beter voorbereid op examens.
Centrale examens mag je volgens de wet altijd minimaal 1 keer herkansen. De school mag meer kansen aanbieden, check daarom altijd bij je docent of in je OER hoe het op jouw school geregeld is. Als student heb je recht op de eerste herkansing binnen de studietijd die ervoor staat om jouw opleiding af te ronden.
Starten in het voltijds secundair onderwijs
Kinderen die het getuigschrift niet hebben behaald, volgen het 1ste leerjaar B. In het schooljaar 2020-2021 kon er uitzonderlijk ook zonder getuigschrift basisonderwijs gestart worden in 1A, mits goedkeuring van de toelatingsklassenraad.
Na een geslaagd 1ste leerjaar B kan het nog naar het 1ste leerjaar A gaan, of - met een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad - naar het 2de leerjaar A.
'In principe blijven kinderen niet zitten. Slechts bij sociaal-emotionele ontwikkelingsvragen kan besloten worden een kind te laten doubleren of een klas hoger te plaatsen. ' In de wet staat niet wanneer en hoe vaak leerlingen mogen doubleren.
Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
Ben je 16 of 17 en dreig je uit te vallen uit het middelbaar onderwijs? Dan kan de middelbare school je uitbesteden naar het vavo om je vmbo-tl-, havo- of vwo-diploma te halen. Bijvoorbeeld als je gezakt bent voor je eindexamen en maar een paar vakken over moet doen.