De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres. Ook komen veilig rijden met een voertuig, reageren in noodsituaties, verkeerstekens en aanwijzingen aan bod.
Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben. Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 of meer vragen goed beantwoorden om te slagen voor het examen. Heb je van alle categorieën voldoende vragen goed, behalve bij de inzichtvragen? Dan ben je niet geslaagd voor je examen. Voor inzichtvragen geldt dat je de tijd stil kan zetten om na te denken over een antwoord.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Ongeveer 6 procent doet een eerste poging en haakt dan definitief af.
Er mag een onbeperkt aantal keren deelgenomen worden aan het theorie-examen (categorie AM, A2, A1, A, C, D & G) zonder dat men verplicht is om lessen in de rijschool te volgen.
Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen. Kies een moment uit dat je niet moe bent en je gedachten er goed bij kan houden. Belangrijk hierbij is dat je niet teveel in 1 keer wilt leren.
Na de vragen over de gevaarherkenning krijg je 40 vragen die gaan over de verkeersregels en verkeersinzicht. Van deze 40 vragen moet je minstens 35 vragen goed beantwoorden. In dit onderdeel kun je ja/nee-vragen tegen komen, maar ook meerkeuzevragen, open vragen en sleepvragen.
De vragen bestaan vooral uit weetjes of details die je net niet kunt zien. Door het blijven oefenen van deze veel gemaakte fouten van andere zorg je er voor dat je goed voorbereid naar je theorie-examen gaat. Doordat je veel oefent leer je de instinkers van het CBR herkennen en zul je meer vragen goed beantwoorden.
Per onderdeel moet je een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen. Kennis is een onderdeel van je theorie-examen waar je 10 van de 12 vragen goed moet hebben. En de meeste vragen worden gesteld bij het onderdeel inzicht, daar moet je 25 van de 28 vragen goed hebben.
Landelijk is het percentage gemiddeld 50%. Kijk ook naar het gemiddelde slagingspercentage van de examenplaats waar je gaat afrijden.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
Hoor je wel eens dat er een maximum aantal kandidaten mag slagen op een dag? Dat is gelukkig niet zo. Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Je bent niet geslaagd? Jammer! Je kan het theorie-examen een tweede keer afleggen, maar niet op dezelfde dag. Ben je 2 keer niet geslaagd, dan moet je verplicht een eenmalige lessenreeks van 12 uur theorieles volgen bij een erkende rijschool.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Hoe kan ik het beste de onderwerpen en de theoriestof leren? Het is het beste om eerst een hoofdstuk van een onderwerp uit het auto theorieboek te lezen en daarna de oefenexamens van het onderwerp te maken. Het programma heeft een leersysteem dat je kan helpen sneller en beter te leren voor het auto theorie examen.
Op Mijn CBR kun je per examenlocatie zien op welke data en tijden je theorie-examen kunt doen. Neem dan contact op met je rijopleider om te vragen wanneer jij herexamen kunt doen. Houd er rekening mee dat je jouw opleider opnieuw moet machtigen. Dit kan nadat je het uitslagformulier hebt ontvangen.
Je mag niet keren op snelwegen en autowegen. Verder mag je denk ik overal keren, behalve als er staat dat het niet mag. Ook mag je niet keren op een eenrichtingsweg of als je daar daarvoor een doorgetrokken streep over moet.
Na het theorie-examen moet je nog een oogtest afleggen. Indien deze positief is krijg je een attest waarmee je een voorlopig rijbewijs kan aanvragen. Nu kan het echte werk beginnen! Opgelet: Na het slagen voor je theorie-examen moet je ook binnen de 3 jaar slagen voor het praktijkexamen!