Ja ja, 'echte' motorrijders rijden ook in de winter, maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven. Met een crossmotor een sneeuwvlakte onveilig maken is dikke pret, maar de openbare weg op is zelfs met een peperdure GS niet aan te raden.
Motorrijden als het vriest kan best maar pas op voor gladde wegen. Ben je wel iemand die met alle weertypes rijdt dan is het zaak altijd beschermende kleding te dragen. Voor je helm is een pinlock vizier aan te raden. Leren motorkleding is stevig maar vergt onderhoud, zeker in de winter.
Het weer. Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen.
Een gemiddelde motorband heeft bij nat weer nog steeds 70% grip op de weg. De meeste motorrijders maken niet eens gebruik van hun maximale grip. Sterker nog: de gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van de maximale grip. Ook in de regen kun je als motorrijder dus veilig de weg op.
Je loopt het risico dat de lak van de motor, de kunststof carrosserie, het zadel en de motor op den duur beschadigd raken. Het is niet erg om een motorfiets voor een korte periode in de zon te laten staan. Maak je dus geen zorgen als je je motor af en toe een paar uur in het daglicht moet stallen.
Het meest ideale is om de motor met de banden van de grond weg te zetten. Dit kan je doen met de eventuele middenbok en anders met paddockstands. Heb je dit niet ter beschikking pomp de banden dan goed op tot 2.8 bar zodat de kans op plat loopvlak wordt verminderd.
"Motorrijders maken per gereden kilometer 25 tot 30 keer zoveel kans om te overlijden bij een ongeluk dan automobilisten", gaat hij verder. "Maar wij vinden motorrijden niet gevaarlijk. Je kunt wel gevaarlijk motorrijden." Een motorrijder moet de regie in het verkeer nemen, vindt de KNMV-instructeur.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal. Dat schrijft de SWOV in een nieuwe Factsheet over de veiligheid van motorrijders.
Toch kun je ook in de winter best gebruik maken van je motorfiets. Zeker waar het kortere ritten betreft en je met relatief lage snelheid van A naar B wilt komen is de motor – ook onder natte of zelfs winterse omstandigheden – een bruikbaar vervoermiddel.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Motorrijden is een geweldige manier om onderweg te zijn, maar te warm op de motor moet je het niet krijgen. Standaard motorkleding is erg comfortabel bij gemiddelde omstandigheden, maar als de temperatuur boven de 20 graden komt wordt het snel te warm op de motor. Dat is niet alleen onprettig, maar ook gevaarlijk.
Peil de olie bij voorkeur als de motor koud is. Laat de motor minimaal 10 minuten afkoelen, mocht je toch onderweg zijn. Zorg dat de auto (zo veel mogelijk) waterpas staat. Zo krijg je een betrouwbare meting.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
Paardrijden veroorzaakt meer dan 6000 ongevallen per jaar
Paardrijden is riskanter dan skiën of wielrennen, zo blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers (bron : Trauma Chirurgie & Acute Zorg Open). Om tot deze conclusie te komen, bestudeerden de onderzoekers 25.000 mensen tussen 2007 en 2016.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Als het buiten warm is, moeten motorrijders er rekening mee houden dat ze sneller vermoeid zullen raken. Wees alert en neem op tijd een pauze. Houd je ritten kort en plezierig. Niet lang en vermoeiend.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
'Motorrijders hebben 57 keer meer kans op zwaar ongeval dan automobilisten' - EenVandaag.
Motorrijbewijs. Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.