Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
De Tesla Model 3 verbruikt per 100 kilometer ongeveer 14,9 kWh, wat neerkomt op een gereden afstand van 6,7 km per kWh. Wanneer u in een jaar 10.000 kilometer rijdt, betekent dit dat er 1.492 kWh nodig is. Om uw auto volledig op te laden met zonne-energie, heeft u daarom voor dit model vijf zonnepanelen nodig.
Bij snelladen laad je met een vermogen van minimaal 50 kilowatt (kW), maar meestal meer. Zogenaamde 'supersnelladers' kunnen een vermogen van tot wel 350 kW aan. Een laadpaal thuis levert een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW, terwijl een laadpaal op straat goed is voor vermogens tussen de 11 en 22 kW.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen. Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren. Daarmee ben je in principe verzekerd van een volledige compensatie voor de hogere vraag naar elektriciteit.
Een gemiddeld huishouden gebruikt per jaar zo'n 3000 kWh aan stroom. Voor dit stroomverbruik heb je 10 gemiddelde zonnepanelen nodig. Maar dit is een gemiddelde van grote en kleine huishoudens. Ook de hoeveelheid apparaten, hoe zuinig deze zijn en of je elektrisch rijdt speelt een rol.
Een airco met 4 units heeft normaal gesproken een gebruik van ongeveer 3000 kWh per jaar. Je hebt in dit geval 11 zonnepanelen nodig om alle energie op te kunnen wekken. Wat kost airco op zonnepanelen? Voor 3.000 kilowattuur per jaar heb je ongeveer 12 zonnepanelen nodig.
De gemiddelde prijs voor 8 zonnepanelen met omvormer en inclusief installatie ligt tussen de € 4.000,- en € 5.000,-. De bedragen zijn inclusief btw. Deze kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. De teruggave van de btw voor 8 zonnepanelen ligt tussen de € 700,- en € 800,-.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto energie terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Met gemiddeld 15.000 kilometer per jaar, verbruikt een elektrische auto per jaar: 15.000 kilometer x 0,2 kWh = 3.000 kWh.
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor 10.000 kWh? Wie 10.000 kWh wil opwekken, heeft heel wat zonnepanelen nodig. Als we ervan uitgaan dat één paneel 319 kWh opwekt, dan heb je voor 10.000 kWh 32 zonnepanelen nodig.
De meeste stroom die je opwekt met zonnepanelen verbruik je zelf in huis. Maar wek je meer zonne-energie op dan je verbruikt, dan spreek je van overcapaciteit. Deze extra stroom wordt automatisch teruggeleverd aan de leverancier. Dit wordt 'salderen' genoemd.
Als je meer stroom opwekt dan je zelf verbruikt, krijg je een terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Dit heet ook wel een kale vergoeding. De terugleververgoeding ligt tussen de 4 en 9 cent per kWh. Hieruit wordt zo weinig winst gemaakt dat dit ook niet aantrekkelijk genoeg is voor de consument.
Een set van 4 zonnepanelen hebben in de meest gunstige ligging heeft een gemiddelde opbrengst van €465,- per jaar. Hierbij wordt er gerekend met een lagere kWh-prijs van €0,338 waardoor de opbrengst in werkelijkheid alleen maar hoger kan uitvallen.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Financieel rendement nagenoeg gelijk
Bij de huidige energieprijzen is het rendement nagenoeg gelijk aan dat van de warmtepomp. Het rendement van zonnepanelen is 64,7 procent (301 euro/465 euro (besparing per jaar/investering)). Het rendement van een warmtepomp is 65,5 procent (2.087 euro/6.500 euro).
Ter verduidelijking: stel uw jaarlijkse stroomverbruik is 4000 kWh en u bent geïnteresseerd in zonnepanelen van 350 Wp. In dat geval heeft u 4000 x 1,1 = 4400 gedeeld door 350 = 12,6 zonnepanelen nodig.
Een 'normale' airconditioning verbruikt gemiddeld 1 kWh per uur, schrijft Gaslicht.com in de Volkskrant. Wanneer je een airco per dag gemiddeld 8 uur aan laat staan, dan kost het je €1,80 bij een stroomtarief van €0,22 à €0,23.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders.
Elektrische auto's gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).