De kickstart is een klein pedaal aan de linkerkant van jouw scooter, vaak zit deze ingeklapt. De kickstart is een mechanisme dat geen stroom nodig heeft. ls de accu van jouw scooter leeg is kun je hem vaak alsnog gewoon starten met de kickstart.
Dat kan kloppen. De 360 heeft een rotor met een permanente magneet. Die heeft dus geen beginstroom nodig om wat stroom op te wekken. Dus door alleen te draaien met bijv. de kickstarter, wek je al wat spanning op.
De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet. Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand.
Wat te doen bij een lege accu? U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet en de knipperlichten. Gebeurt er niets dan is het mogelijk dat je accu leeg is of dat er mogelijk een zekering bij de accu kapot is.
Als een bromfiets of scooter niet start, is het meest voor de hand liggend dat: De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu. Ook nu kan je werken met startkabels of aanduwen. Als de accu echt niks meer heeft te geven, dan moet deze opgeladen worden of vervangen worden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is.
Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten. Vraag: Een scooter accu opladen, kost dat veel stroom?
De goedkoopste en eigenlijk simpelste manier om een scooter accu weer aan de praat te krijgen is het aanduwen van de scooter. Let wel op bij sommige scooters kan dit niet, kijk eerst in de handleiding. Mocht dit niet werken dan kun je de accu opladen met een accuoplader.
Scooter met kickstart starten
Wanneer je scooter een (lange) tijd heeft stilgestaan, is het onverstandig om je scooter elektrisch te starten. De benzine in de carburateur kan verdampt zijn. Ook is de kans aanwezig dat de accu niet meer zo vol zit. Dit kan ervoor zorgen dat de accu kapot gaat.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Zet de helpende auto liefst in neutraal en druk de gaspedaal in, voor een verhoogd toerental. Zet de achterruitverwarming en blower aan van beide auto's voordat je de startkabels verwijdert, om te voorkomen dat de elektronica wordt beschadigd.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
Je moet daarvoor de auto gedurende 5 á 10 seconden starten zonder dat hij aanspringt en dan de accuspanning meten, gewoon op de accupolen. Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Ook het type batterij en het stroomverbruik van de eventueel aangesloten verbruikers bepalen hoe lang het duurt voordat een lege batterij weer geheel geladen is. Een vuistregel is dat men de batterijcapaciteit deelt door het maximaal laadvermogen en hierbij vier uur optelt.
Twee oplossingen. Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden.