Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens. Om met je gegevens te betalen of geld vanaf je rekening naar zichzelf over te maken.
Tikkie is onder andere ontwikkeld door ABN AMRO. Het voldoet aan strenge veiligheidseisen. Je betaalt het betaalverzoek via iDEAL met je eigen bank. Dit maakt dat Tikkie over het algemeen een hele veilige manier van betalen is.
Fraude Via Tikkie
Naast het verkeerd invoeren van gegevens is oplichting via Tikkie tegenwoordig ook heel populair. Oplichters gebruiken Marktplaats vaak als omgeving om hun digitale slachtoffer te vinden.
Betaalverzoekfraude is een vorm van phishing. Deze vorm van oplichting gebeurt vooral via Marktplaats, Facebook, Marketplace, Vinted en andere platformen. Vaak gaat deze vorm van oplichting zo: De oplichter reageert op uw advertentie.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Met de app Tikkie kunnen gebruikers gemakkelijk geld (terug) van anderen vragen. Door in de app een betaalverzoek aan te maken en deze link via bijvoorbeeld WhatsApp of Signal te delen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald.
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek. Het vervolg van de betaling verloopt altijd via iDEAL.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Check of de persoon/webwinkel betrouwbaar is voordat je tot betaling overgaat. Op politie.nl kun je controleren of er meldingen gedaan zijn over de verkoper. Als dat zo is, weet je dat de verkoper waarschijnlijk niet te vertrouwen is.
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.
Wat zijn de limieten van Tikkie? Je betaalverzoek kan niet hoger zijn dan € 750 en je kunt per betaalverzoek maximaal 30 betalingen ontvangen. Per betaalverzoek kunnen vrienden je maximaal € 2.500 terugbetalen. Ook kun je per 24 uur in totaal maximaal € 2.500 ontvangen via Tikkie.
Dus de vraag van vandaag: kun je een Tikkie terugboeken? Een Tikkie kan je niet terugboeken. Dit geldt zowel voor de ontvanger als de verstuurder van het Tikkie. Als je geld wil terugboeken dan moet de betaler een Tikkie sturen naar de ontvanger van het vorige Tikkie.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Tikkie heeft in 2022 zo'n 5,44 miljard euro aan betalingen verwerkt, wat naar eigen zeggen een record is. Er werden dit jaar 130 miljoen betaalverzoeken en betalingen verstuurd via de universele betalingsapp van ABN Amro.
Na betaling vind je het rekeningnummer in de details op het rekeningoverzicht. Je ziet in de omschrijving de naam en daarachter het IBAN-nummer van de ontvanger van jou geld. Meestal staat de IBAN op de 4e plaats in de omschrijving.
Een bezoek aan een website is niet direct een reden tot paniek, maar het downloaden en uitpakken van een attachment wel. Hierin kunnen virussen of malware verstopt zitten die zich nestelen op jouw apparaat of netwerk.
Informeer je omgeving dat ze geen vreemde e-mails of berichten van jou moeten openen; Laat je virusscanner een uitgebreide scan uitvoeren; Informeer je IT-beheerder zodat deze een uitgebreidere controle van je laptop of het bedrijfsnetwerk kan uitvoeren; Doe aangifte bij de politie: 0800 - 8844.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.