Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, behalve voor grootbedrijven aan het mkb en als er iets anders is afgesproken in een contract. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen mag alleen als u kunt laten zien dat hieraan geen nadelen zitten voor de koper en verkoper.
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
In deze monitor wordt onder meer bijgehouden hoe lang het duurt voordat facturen met een standaard betalingstermijn van 30 dagen worden voldaan. Eind 2016 duurde het gemiddeld nog ruim 33 dagen voordat een factuur werd betaald. De afgelopen jaren is dit termijn gedaald. Op dit moment ligt het gemiddelde op 31 dagen.
Van een fatale termijn is sprake als er een afgesproken termijn is voor nakoming van de opdracht, maar deze wordt overschreden zonder dat de schuldenaar de overeenkomst nakomt.
Dit jaar werd een factuur in Nederland gemiddeld binnen 38,4 dagen voldaan. Het betaalgedrag verslechtert in het algemeen, maar van het grootbedrijf naar het midden- en kleinbedrijf in het bijzonder: MKB-ondernemingen kregen in oktober en november 2021 pas na 44,1 dagen betaald.
Bepaal de “dagomzet” over de laatste 12 maanden (omzet laatste 12 maanden gedeeld door 365 dagen). Vervolgens deel je deze dagomzet op het actuele openstaande saldo debiteuren. De uitkomst geeft een gemiddeld betaaltermijn aan.
Het is steeds aanbevolen om ook de vervaldatum op je factuur te vermelden. Dit is de factuurdatum plus de betalingstermijn. Bijgevolg is dit dan ook de uiterste datum waartegen de klant dient te betalen. Indien dit niet vermeld wordt op de factuur, zal de wettelijke vervaltermijn van 30 dagen gebruikt worden.
Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Vraag een betalingsregeling
Neem dan contact op met het incassobureau of bedrijf en vraag om een betalingsregeling. Of stuur onze voorbeeldbrief betalingsregeling. U kunt de rekening dan misschien in delen betalen. Probeer te voorkomen dat het incassobureau of bedrijf naar de rechter gaat.
Als je opdrachtgever niet op tijd betaalt, mag je als zzp'er tegenwoordig direct een vergoeding rekenen voor incassokosten aan bedrijven. Dat is minimaal € 40. Ook mag je jaarlijks een wettelijke handelsrente van 8% rekenen over het openstaande bedrag.
Volgens de wetgever mag een consument niet overvallen worden met incassokosten. De consument moet eerst gewaarschuwd worden voor de incassokosten en dan nog minimaal 14 dagen de tijd krijgen om de openstaande factuur zonder incassokosten te voldoen. Deze waarschuwing wordt ook wel de veertiendagenbrief genoemd.
Betekenis 30 dagen einde maand: 30 dagen einde maand betekent dat de 30 dagen termijn moet worden berekend vanaf het einde van de maand. Het maakt hierbij dus niet uit op welke dag de factuur is verstrekt. De betalingstermijn wordt altijd gerekend vanaf de laatste dag van de maand.
Er zijn ook bedrijven die langere betalingstermijnen hanteren, omdat dit beter uitkomt voor hun liquiditeit. Dit kan als reden hebben dat hun leveranciers ook een lange betalingstermijn hanteren en het bedrijf hierdoor ook gedwongen is een langere betalingstermijn te hanteren.
Via termijnfacturering kun je projecten met een aanneemsom in één of meerdere termijnen factureren. Deze factureringsmethode zet je in als je per project(fase) een totaal facturatiebedrag afspreekt. Dit bedrag deel je op in termijnen.
Regelgeving betalingstermijn
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Hanteer je een betalingstermijn van 30 dagen? Dan is een uitkomst van 30 of lager perfect. Een aantal dagen daarboven is ook nog niet zorgwekkend. Verontrustend wordt het wanneer de DSO met grote sprongen steeds hoger wordt.
Kort samengevat heeft de overheid een maximale wettelijke betalingstermijn van 30 dagen en bedrijven een termijn van 60 dagen. Daarnaast geldt voor de kleinere bedrijven dat zij bij wettelijke uitzondering een langere betalingstermijn mogen hanteren.
Als zelfstandig ondernemer mag je zelf je betaaltermijn bepalen mits je dit duidelijk afspreekt met je opdrachtgever. Spreek je contractueel niets af over een betalingstermijn? Dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. 30 dagen is dus de wettelijke betalingstermijn.
De vervaldatum op een factuur is de factuurdatum plus de betalingstermijn van de factuur. Deze zijn onderdeel van de betalingscondities. In de betalingscondities van de factuur worden alle betalingsafspraken vastgelegd zoals het aantal dagen waarbinnen de betaling voldaan moet worden.
Een ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning aan een tekortschietende wederpartij, zoals een wanbetaler of een verkoper die niet levert. De ingebrekestelling heeft als doel om de wederpartij nog één laatste kans te geven om zijn verplichtingen/afspraken na te komen.
Als u meer dan 3 dagen bij 1 opdrachtgever werkt, bent u waarschijnlijk in loondienst bij deze opdrachtgever. Als u daarnaast nog bij een andere opdrachtgever minder dan 4 dagen werkt, valt u voor dat werk wél onder de regeling.