U moet toestemming geven voordat iemand zich kan inschrijven op uw adres. Lees verder bij Verhuizing doorgeven. U hebt geen woonadres en wilt toch post ontvangen. De bewoner van het adres dat u als briefadres wilt gebruiken, moet toestemming geven.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Als je (tijdelijk) bij iemand intrekt dan ben je verplicht om dit door te geven. Inschrijven op een ander adres staat namelijk los van een huur- of koopovereenkomst. Je moet bij inschrijving wel kunnen aantonen dat je op dat adres mag verblijven, bijvoorbeeld met een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Voor inwoning in een huurwoning is toestemming nodig van de verhuurder. Dit geldt voor sociale huurwoningen en ook voor woningen in de particuliere of vrije sector. Let wel: bij bijvoorbeeld een éénpersoonswoning zal inwoning niet worden toegestaan.
Ad 2: persoonlijk aangifte doen kan aan het loket bij de gemeente. Een geldig legitimatiebewijs en het huur- of koopcontract is vereist. Ad 3: tenslotte kan er digitaal aangifte gedaan worden van verhuizing. Hiervoor dient ingelogd te worden met een DigiD.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Inschrijven op het adres van je ouders
Als je tijdelijk gaat verhuizen naar je ouders, ben je volgens de wet verplicht om je ook in de gemeente in te schrijven op hun adres. Meer informatie over het inschrijven bij de gemeente vind je in onze speciale verhuistip daarover.
Als echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder wordt u automatisch medehuurder wanneer u op hetzelfde adres woont. Bent u niet getrouwd of geregistreerd partner? Dan kan uw partner een verzoek doen bij de verhuurder om u medehuurder te maken.
Allereerst: de persoon die bij u komt wonen, moet zo snel mogelijk een adreswijziging doorgeven aan de gemeente. De gemeente geeft die daarna aan ons door.
Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Inschrijven Basisregistratie Personen (BRP)
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Benodigde documenten. U heeft de volgende documenten nodig om uw verhuizing door te geven: een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument); een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).
In principe krijgt u toestemming om te gaan samenwonen, tenzij er een goede reden is om dit te weigeren. Uw nieuwe huisgenoot krijgt door het samenwonen niet automatisch de positie van 'medehuurder'. In eerste instantie wordt uw huisgenoot 'medebewoner'.
Gemeenten moeten sinds 1 januari 2022 iedereen zonder woonadres verplicht inschrijven op een briefadres. Ook wanneer niet of lastig valt vast te stellen in welke gemeente deze persoon feitelijk verblijft.
Een zakelijk inschrijfadres kost helemaal niet zoveel. Naast eenmalige bemiddelingskosten van Euro 79,00 betaal je gemiddeld rond de 39,00 Euro tot 75,00 Euro per maand (excl. BTW) voor een professioneel zakelijk inschrijfadres.
Een inschrijving op 2 adressen is nu eindelijk mogelijk geworden. Het is de ouder bij wie het kind zijn hoofdverblijfplaats niet heeft, die het kind ook op zijn adres kan laten inschrijven.
Je domicilie of hoofdverblijfplaats is de plaats waar jij (en je gezin) gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft. Je domicilie wordt bepaald door een feitelijke situatie en de vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen: de plaats waar je na het werk naartoe gaat.
De wijkagent kan op verschillende tijdstippen langskomen. Kan de wijkinspecteur u niet aantreffen? Dan zal hij of zij u nog op andere tijdstippen proberen thuis te vinden. U kunt steeds informatief doorgeven wanneer u wel of niet thuis bent.
Het is best een logische gedachte, maar zo werkt het niet. Tenzij het anders in het huurcontract staat, mag u voor dezelfde huur bij elkaar intrekken.
U heeft minimaal twee jaar uw hoofdverblijf in de woning. U staat minimaal twee jaar ingeschreven op het betreffende adres bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). U voert minimaal twee jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder.
Met dit formulier verklaart u dat een persoon woonachtig is op het vermelde adres, en geeft u gelijktijdig toestemming tot inschrijving van deze persoon. In te vullen door een meerderjarige bewoner van het adres of de eigenaar. Bij valsheid in geschrifte wordt aangifte gedaan bij de politie.