Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto energie terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
Bidirectionele laadpalen kunnen echter alleen werken met compatibele voertuigen, die in twee richtingen gelijkstroom kunnen opladen. Ze zijn veel gesofisticeerder en dus duurder dan gewone laadpalen omdat ze geavanceerde elektronica bevatten om de energiestroom van en naar de wagen te beheren.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen.
Om je elektrische auto als thuisbatterij te kunnen gebruiken is het belangrijk dat het Vehicle-To-Home (V2H) ondersteund. Dit is een vorm van bidirectioneel laden waarbij je je auto kunt opladen én je de opgeslagen stroom in je elektrische auto kunt terugleveren aan je woning.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is € 3.300. De kostprijs is wel afhankelijk van het vermogen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl. btw)
Voor nieuwe eigenaars van zonnepanelen is een batterij dus erg interessant. Er is een mooie installatiepremie voor thuisbatterijen - voor wie een digitale meter heeft. Die premie is op z'n hoogst in 2021, tot 2.550 euro. Geschatte terugverdientijd voor deze doelgroep, tot ongeveer 6 à 7 jaar.
Nadelen van een thuisbatterij. Duur: op dit moment is een thuisbatterij nog erg duur in aanschaf, tussen 5.000 en 10.000 euro. Niet volledig onafhankelijk: 100% onafhankelijkheid van het net onmogelijk. Schaarse grondstoffen: sommige batterijen bevatten schaarse grondstoffen.
We weten dat BMW werkt aan bidirectioneel laden.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Kia heeft een geïntegreerde laadcontrole-eenheid (ICCU) ontwikkeld die ingebouwde bidirectionele laders aanstuurt.
Een nieuwe ontwikkeling bij ID. modellen is de functie om de accu te gebruiken als opslag, oftewel bidirectioneel laden. Op deze manier gaat duurzaam opgewekte energie niet verloren en kun je er nog aan verdienen ook. De opgeslagen energie kun je namelijk teruggeven aan het energienet.
Terugleveren van stroom niet altijd mogelijk
Met de komst van onder andere zonnepanelen is dit tweerichtingsverkeer geworden. Het Nederlandse elektriciteitsnet is hier oorspronkelijk niet voor ontworpen. Dit leidt soms tot spanningsproblemen op het energienet. Het terugleveren van stroom is dan niet altijd mogelijk.
Met wisselstroom is de EQS met maximaal 22 kW te laden. De EQS kan ook bidirectioneel laden, waarbij de wagen stroom teruggeeft aan het netwerk of levert aan andere apparaten, maar deze functie is voorlopig alleen in Japan beschikbaar.
BMW stelt voor het onderzoek vijftig exemplaren van de BMW i3 beschikbaar, die zijn uitgerust met de benodigde technologie voor bi-directioneel laden. Deze worden naar verwachting begin 2021 in de praktijk getest door klanten van BMW.
Zowel de Škoda Enyaq iV 80 als de Škoda Enyaq iV Coupé 80 zijn geschikt voor bidirectioneel laden.
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl. btw, incl. plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
Met een thuisbatterij kan een periode van enkele uren perfect overbrugd worden – ook in de winter. Het idee blijft telkens hetzelfde: aan laag vermogen opladen wanneer dit mogelijk is, en aan hoog vermogen terug verbruiken wanneer nodig.
De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2800 tot 10000 cycli en gaan dus zo'n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.
De terugverdientijd van een thuisbatterij in combinatie met zonnepanelen is gemiddeld 10 jaar. Dat is ook de levensduur van de batterij. In dat opzicht lijkt de investering dus momenteel (nog) niet interessant, maar de terugverdientijd kan korter: In combinatie met andere investeringen kan je het rendement verhogen.
Wie een analoge meter heeft, kan blijven gebruikmaken van de terugdraaiende teller tot die vervangen wordt door een digitale meter. Tot 1 januari 2025 kan je aan Fluvius laten weten dat je jouw analoge meter wenst te behouden. Je blijft in dat geval wel het prosumententarief betalen.
Een thuisbatterij van Tesla kost ongeveer 8.440 euro (excl. btw en plaatsing). Als je daar de installatiekosten nog bijrekent, kom je uit op een totaalprijs tussen 9.000 en 11.000 euro (excl. btw).
Een van de grootste nadelen van thuisbatterijen is dat ze brandgevaar kunnen opleveren. Dit komt omdat thuisbatterijen meestal gemaakt zijn van lithium-ion, wat een zeer brandbaar materiaal is. Als een thuisbatterij oververhit raakt of beschadigd wordt, kan hij vlam vatten en grote schade aan je huis veroorzaken.