Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd. Maar op enige afstand kan het lijken alsof een vliegtuig stil hangt. Een verkeersvliegtuig, dat kan niet.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven.
Op de vraag hoelang een vliegtuig meegaat is nu een simpel antwoord te geven: zolang als de eigenaar zelf wil. Als men tijdig alle onderdelen vervangt en ook de constructie van het toestel in de gaten houdt kan een vliegtuig voor altijd blijven vliegen.
De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York. De deal met Airbus is waarschijnlijk vele miljarden waard.
Wil je zo ver mogelijk weg van Nederland? Dan moet je naar de Chathameilanden! De Nieuw-Zeelandse eilandengroep ligt hemelsbreed 19.067 kilometer vanaf Schiphol, waarmee is het de verst weg gelegen bewoonde plek op aarde is. Hoewel de eilandengroep slechts 650 inwoners telt, heeft het een eigen luchtvaartmaatschappij.
Een vliegtuig is zo ontworpen dat het 'lift' krijgt door snel te vliegen. Hoe langzamer, hoe minder 'lift'. Als je toch al wil landen, is het dus handig om zo langzaam te vliegen dat je niet meer 'lift' krijgt dan nodig. Maar je moet niet onder een bepaalde minimumsnelheid komen, dan stort je neer.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Welke talen spreek je? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
Maar in de praktijk kan het met een passagiersvliegtuig slechts tien seconden. Dat heeft met de brandstoftoevoer te maken, dat kan niet ondersteboven. ' In de film vliegt het toestel iets langer dan 10 seconden ondersteboven.
Hoe is het dan te verklaren dat vliegtuigen er doorgaans minder lang over doen om op kruishoogte te komen dan om te dalen? 'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig.
De hoogste snelheid kan wel oplopen tot 280 km per uur. Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven.
Als je wilt dat een vliegtuigje lang in de lucht blijft, moet je het papier juist in de breedte vouwen zodat er langere vleugels ontstaan, net als bij een zweefvliegtuig.”
Als de luchtdruk in een cabine wegvalt, moet een vliegtuig snel omlaag. Commerciële passagiersvliegtuigen vliegen op zo'n tien kilometer hoogte. De lucht daar is heel ijl, zonder hulpmiddelen raak je na een halve minuut tot een minuut buiten westen.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Hoewel vliegtuigongevallen door de fysieke omstandigheden helaas meestal dodelijk zijn, ligt het aantal doden aanzienlijk lager dan bij auto's en treinen. Voetgangers, bijvoorbeeld, lopen tot tien keer meer risico in het verkeer.
1. EVA Air. In dit lijstje van 2023 is EVA Air de grote winnaar. Deze vliegmaatschappij uit Taiwan is onbekender dan veel andere vliegmaatschappijen uit deze lijst, maar is desondanks met name bekend om de veiligheid.
De "Ooievaar" werd in 1937 gebouwd door de Firma Gerhard Fieseler. Zijn technische verfijning maakte het, indien nodig, tot het langzaamste gevechtsvliegtuig ter wereld. De Fieseler Storch werd gebruikt als verkennings-, transport- en medisch vliegtuig.
Aan boord is daarvoor een uitgebreide uitrusting met medische hulpmiddelen, zoals medicijnen, een defibrillator en zelfs een infuus. Als de situatie erom vraagt, wordt in het vliegtuig omgeroepen of er arts of een passagier met een medische opleiding aan boord is. “Dat is meestal wel zo.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
De langste passagiersvlucht ter wereld kun je momenteel boeken bij Singapore Airlines: een vliegreis van 15.300 kilometer tussen Singapore en New York.
Het commerciële bereik van de 777-200ER ligt bij normale omstandigheden ronde de 11.800 kilometer, de afstand naar de luchthaven Ezeiza bij Buenos Aires bedraagt ruim 11.400 kilometer. De nieuwe lijndienst naar Buenos Aires is de langste directe vlucht die KLM tot nu toe heeft uitgevoerd.
De Boeing 787 Dreamliner, waar de vlucht mee werd uitgevoerd, legde de 14.683 kilometer in 17 uur en 26 minuten af.