De accu moet in ieder geval bewaard worden in ruimte die niet kouder is dan 10 graden. De actieradius van een elektrische fiets kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Dat komt, omdat de gebruikte energiecellen hun werk minder goed doen als het koud is.
Een doorsnee fietsbatterij is bestand tegen temperaturen tot -20 graden Celsius, maar bij temperaturen onder het vriespunt zal ze veel sneller leeglopen. Als je door de vrieskou fietst, zal het bereik van je fiets dus sowieso teruglopen.
Een fietsaccu bevat energiecellen en die kunnen gewoon niet goed tegen kou. Door de kou kan de energie minder goed overgebracht worden van cel naar cel en daardoor levert de accu minder vermogen. Ook het opladen duurt langer met temperaturen rond of onder de 0 graden.
De actieradius van de fietsaccu kan in de winter tot wel 25% afnemen vanwege de kou. Je hoeft je niet direct zorgen te maken over de conditie van de batterij. De energiecellen zijn minder goed bestand tegen de kou, maar zullen weer beter presteren wanneer de temperatuur stijgt.
Bij normale, droge weersomstandigheden is het geen enkel probleem om uw elektrische fiets buiten te laten staan. Echter raden wij u wel aan om uw afneembare accu altijd los te koppelen van uw e-bike wanneer u deze buiten stalt.
Bij normale droge weersomstandigheden is het prima om de e-bike buiten te laten staan. Wij raden het echter aan om bij het opbergen altijd de verwijderbare accu los te koppelen van de fiets. Bij regen, ijs, sneeuw, storm of extreme temperaturen kun je je elektrische fiets het beste onder een afdak of binnen stallen.
Lithium batterijen gaan nog langer mee, zijn beter bestand tegen vorst en kunnen een hoger piekvermogen leveren. Je gebruikt ze in apparaten die in korte tijd veel vermogen nodig hebben, zoals een cameraflitser.
Bewaar accu bij kamertemperatuur. Je kunt je fietsaccu het best bewaren bij kamertemperatuur, bij voorkeur tussen de 10 en 20 graden. Probeer dus hele hoge (hoger dan 25 graden) of hele lage (lager dan -10) temperaturen te vermijden.
Lithium accu's
De lader niet aangekoppeld laten, deze heeft geen druppellader functie. De accu mag nooit geladen worden bij temperaturen beneden nul; laden beneden nul kan schade toebrengen aan de Lithium accu. Houdt rekening met het feit dat bij vorst de actieradius wel tot 30% kan verminderen.
Elektrische fiets in de regen laten staan
De gevoelige onderdelen zoals de accu, motor en display kunnen wel tegen een beetje water maar niet teveel natuurlijk. Daarnaast is regen ook niet goed voor andere onderdelen van uw fiets zoals uw ketting, frame, spaken, tandwielen en andere onderdelen.
Fietsen in de kou betekent dus dat ook de beenspieren aanmerkelijk minder bloed en dus ook minder brandstof en zuurstof krijgen aangevoerd, maar ook het afvoeren van afvalstoffen behoorlijk wordt verminderd. Daarom zal je bij temperaturen rond het vriespunt nooit zo goed kunnen presteren als bij warmer weer.
Over de invloed van kou op batterijen en accu's
Batterijen en accu's werken minder goed bij lage temperaturen. Daarom merk je bijvoorbeeld dat je telefoon of elektrische fiets het minder goed doet in de winter dan in de zomer.
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier (meer) last van.
Accu's hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo'n 21 graden.
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
Bewaar de batterij op een koele, droge plek. Zorg dat de batterij volledig is opgeladen en laad de batterij plusminus om de twee maanden bij. Corrosie op de aansluitpolen kan invloed hebben op de prestaties van de batterij en kan een veiligheidsriscico vormen.
Hoe ontstaat een brand of ontploffing in de Li-Ion accu? De oorzaak van het ontbranden of zelfs ontploffen van een Li-Ion accu ligt aan het feit dat er kortsluiting ontstaan. In vrijwel alle gevallen is de hoofdreden dat de kathode en anode elektrodes met elkaar in aanraking komen.
Hoe werkt de accu in de kou? Dat werkt prima op kamertemperatuur, maar dat is niet altijd het geval. Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij.
Kan een accu bevriezen? En zo ja, bij welke temperatuur zal de accu bevriezen? Een volledig opgeladen accu bevriest bij -67 graden Celsius.
Batterijen kun je het best bewaren op een droge plek, waar het bovendien maximaal 15 tot 17 graden is. In een buitenschuur of tuinhuis kan het vochtig zijn en ook de koelkast is geen geschikte plek. Een kelder, garage of koele berging voldoen wel aan alle eisen.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over.
Gemiddeld is de levensduur van een elektrische fiets tussen de 8 en 12 jaar. Gelukkig kun je de batterijduur van je elektrische fiets zelf bepalen. Bij goed onderhoud hebben bijna alle onderdelen een levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering is de batterij.
Mensen denken: de accu is bedoeld voor op de fiets en de fiets kan tegen regen – dus de accu ook. Maar een accu is niet waterdicht. Er zitten kiertjes en openingen in, bijvoorbeeld op de plek van de laadplug en de ontlaadconnector. Daar kan water door naar binnen – en water en elektronica, die gaan niet goed samen.