Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Regelmatig rijden
Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen. Pak tijdens dit rondje ook even een stukje over de snelweg mee.
Naast het risico dat de brandstof opraakt, is rijden met een bijna lege tank slecht voor de motor. In de brandstof verzamelt zich altijd wat vuil en bezinksel en als de tank bijna leeg is, kan dat vuil terechtkomen in de benzinepomp en in het brandstoffilter.
Een rit van 2 km is inderdaad kort, een rit van 100 km is inderdaad lang.
Voor de staat van een auto is het goed als deze geregeld wordt gebruikt. Als een auto te lang stilstaat heeft dit negatieve invloed op de werking van onderdelen. Daarnaast is verstandig om regelmatig wat langere afstanden te rijden, zodat de motor helemaal warm wordt en de accu zich goed kan opladen.
Een ritje van ongeveer twintig minuten helpt problemen te voorkomen. Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Antwoord van Erik Jan. De acceleratie van een auto (hoe snel een auto versnelt) hangt inderdaad af van vermogen, koppel en gewicht. Daarbinnen maakt het nog uit welk karakter de motor heeft, dus bij welk toerental er welk koppel en vermogen beschikbaar is.
Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
De pekel brengt schade aan de autolak, de rubberen van de auto en de lichtmetalen onderdelen. Pekel zorgt er ook voor dat er roestplekken ontstaan. Vooral de onderkant van de auto heeft het flink te verduren. De carrosserie kan al beschadigd zijn door bijvoorbeeld steenslag.
Nee, driften is per definitie slecht voor je autobanden en auto. Daarom is het niet verstandig om te gaan stunten met een auto die je nog langer wilt gebruiken.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Langdurige stilstand kan schadelijk zijn voor een paar onderdelen, waaronder de accu. Die kan zonder gebruik langzaamaan leeg raken. De aansluiting van een druppellader voorkomt dat. De druppellader zorgt dat de accu opgeladen en in goede conditie blijft.
Naar schatting speelt vermoeidheid bij 15 tot 20% van de ongelukken een rol (bron: SWOV). Vermoeide mensen hebben een langere reactietijd en sturen ook minder goed. Vanwege de vermoeidheid gaan sommige mensen zachter rijden, maar soms ook juist harder, om zo beter wakker te blijven.
Aardgas is de schoonste fossiele brandstof en heeft de minste CO₂-uitstoot. Omdat fossiele brandstoffen nog decennia lang nodig blijven, is er veel winst te behalen door het gebruik van vooral hout en steenkool te vervangen door gas.
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Wie een koude motor volledig belast, loopt het risico van een slechte smering en de zekerheid van enorme slijtage. Van alle slijtage die de motor tijdens zijn leven ondervindt, is minstens driekwart ontstaan tijdens de koude start en de eerste minuten daarna.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
De ANWB komt met het antwoord op basis van onderzoek via de Veilig Rijden-app. Het verlossende antwoord is: mannen rijden veiliger dan vrouwen. Volgens de ANWB rijden momenteel 41.000 mensen rond met de speciale app van de organisatie.
Onnodig stationair draaien van motorvoertuigen leidt tot een hoger brandstofverbruik, dat niet alleen de slijtage van motoronderdelen verhoogt en de levensduur van het voertuig verkort, maar ook een negatieve impact heeft op het milieu.
Als je auto maandenlang stilstaat, kan de kwaliteit van de banden achteruit gaan. De banden vlakken dan iets af. Dit wordt ook wel 'vierkante banden' genoemd. Je kunt dit probleem voorkomen door vaak genoeg te rijden met je auto.
Als u rijdt, warmt de dynamo van uw auto namelijk op. Hierdoor wordt uw accu opgeladen. Rijd minstens een halfuurtje om de lege accu op te laden. Langer mag natuurlijk altijd.