Kosten. Waterstof rijden is niet per se voordeliger dan benzine of diesel rijden, want de prijs zit een beetje tussen beide brandstoffen in. Je betaald waterstof namelijk niet per liter, maar per kilo. In een volle tank gaat ongeveer 5 tot 6 kilo en gemiddeld kost waterstof aan de pomp 10 euro per kilo.
Een waterstofauto rijden is wel goedkoper dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Het klopt dat een elektrische auto iets voordeliger rijdt dan een waterstofauto. Het grote voordeel is echter dat je waterstof veel sneller tankt en de actieradius veel groter is.
De meeteenheid van waterstof is niet een liter, zoals bij benzine, maar een kilo. De prijs van waterstof zal gelijk zijn aan de huidige marktprijs en ligt rond de €10 per kg. Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden.
Waterstof tanken kost op dit moment ongeveer € 9,95 per kilogram. Waterstofauto's kunnen doorgaans 5 tot 8 kilo waterstof in hun tank opslaan. Hiermee kunt u 500 tot 800 kilometer rijden.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
Nadelen rijden op waterstof
Waterstof is net zo duur als benzine. De verwachting is dat mettertijd waterstof goedkoper geproduceerd kan worden. Een elektrische auto opladen is een stuk voordeliger. Waterstofstations zijn tegenwoordig nog erg schaars.
Op dit moment is vrijwel alle waterstof die in Nederland wordt geproduceerd grijs. In de toekomst is de verwachting dat er meer blauwe en groene waterstof bij komt. Groene waterstof is op dit moment nog duur, maar de verwachting is dat de prijs zal dalen zodra er meer gemaakt wordt.
Goedkoopste auto op waterstof
In Nederland is het mogelijk om twee soorten waterstof auto's te kopen, namelijk de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Toyota Mirai heeft een vanafprijs van € 65.000,-. Daarmee is de Toyota Mirai is de goedkoopste auto op waterstof in Nederland.
Moderne dieselmotoren kun je met een aantal aanpassingen prima laten draaien op waterstof. Het voordeel is dat zo'n systeem geen schadelijke emissie veroorzaakt en dat het een goedkope oplossing is ten opzichte van batterijen of fuel cells.”
Waterstof tanken is net zo makkelijk en snel als het tanken van benzine of diesel en duurt slechts 5 minuten.
Met zo'n 600 kilometer op een volle tank kan een waterstofauto lang zonder tankbeurt. Een volgend voordeel is de tanktijd. Zo'n drie tot vijf minuten kost een tankbeurt, vergelijkbaar met het tanken van een conventionele benzineauto en beduidend sneller dan het laden van een elektrische auto.
U kunt zelf waterstof produceren door een waterstofgenerator aan te schaffen.
“Technisch gezien kan het. We hebben een dieselautomotor zo verbouwd dat hij op 100 procent waterstof loopt en dat zou je ook voor benzinemotoren kunnen doen. Het mooie van zo'n motor is dat er nauwelijks CO2 en andere emissies uit de uitlaat komen; alleen water.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas.
Momenteel zijn er nog maar twee merken die waterstofauto's produceren. Dit zijn de merken Hyundai en Toyota.
1. De brandstofcel: voorlopig duur en onvoldoende rendabel. De klassieke verbrandingsmotor in benzineauto's is niet geschikt voor waterstof. De auto moet met een elektrische motor worden aangedreven die via een brandstofcel wordt gevoed.
Onderzoekers aan de Universiteit van Nieuw-Zuid-Wales in het Australische Sydney (UNSW) hebben succesvol een dieselmotor omgebouwd zodat ie op waterstof kan lopen. De motor loopt nu op een mix van 10 procent diesel en 90 procent waterstof. Hierdoor gaat de CO2-uitstoot van de dieselmotor met 85 procent omlaag.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
De transformatie van een dieselverbrandingsmotor naar waterstof is relatief eenvoudig. De aanpassingen bestaan uit het plaatsen van waterstoftanks, een ringleiding op het motorblok voor waterstofgasinjectie en de nodige regelelektronica. De draaiende delen van de dieselmotor behoeven geen aanpassing.
Nederland telt op dit moment drie waterstoftankstations. Waterstof tanken in Nederland is mogelijk in Arnhem, Helmond en Rhoon. De overheid en verschillende bedrijven zoals Shell werken achter de schermen hard aan een dekkend netwerk van waterstofstations in Nederland.
Gemiddeld is een kilo waterstof goed voor zo'n 100km bereik, maar wij reden gemiddeld iets zuiniger omdat we nooit harder dan 100 hebben gereden en ook veel landweggetjes gebruikten. Op basis van ons praktijkbereik rekenen we op zo'n 460 tot 550km als je de tank volledig leeg zou rijden.
Op een kilo waterstof rijd je gemiddeld zo'n honderd kilometer. Rijden op waterstof is dus (nog) niet echt goedkoper dan benzine of diesel. En op een batterij rijden ben je nog steeds het goedkoopst uit. De twee beschikbare modellen hebben een tankinhoud van 5 (Toyota Mirai) en 6,4 kilo (Hyunday Nexo).
Waterstof voor personenauto's heeft geen toekomst
De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden. Elektrisch rijden is efficiënter, goedkoper en beter beschikbaar.
Waterstof is oneindig voorradig, geeft geen schadelijke emissies, kan worden gebruikt als brandstof of voor de opslag van energie. De grootste hobbel bij de waterstofeconomie is de opslag ervan.
Dat waterstof zal opraken is overigens niet alleen daarom onwaarschijnlijk. Waterstof is namelijk behalve uit water - dat op aarde in overvloed aanwezig is - te winnen uit allerlei andere stoffen. Bovendien is de verbranding van waterstof circulair: het element (H) wordt weer water (H2O).