Bij het installeren van een laadpaal of wallbox heb je extra aansluitingen nodig in de meterkast, hierdoor moeten er vaak aanpassingen gemaakt worden. Dan is het mogelijk dat uw hele groepenkast vervangen moet worden. Deze moet namelijk voorzien zijn van een hoofdschakelaar en minimaal twee aardlekschakelaars.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Welke aansluiting je hebt, kun je meestal zien op de elektriciteitsmeter in je meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting. Je vindt het ook terug op de jaarrekening van je energieleverancier.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase.
Als je je elektrische auto wel bij het huis kunt plaatsen, dan is meestal jouw huis geschikt voor een laadpaal. Of je kunt het met relatief eenvoudige handelingen geschikt maken. Wat daarbij komt kijken, kun je lezen in het stappenplan voor de installatie van een laadpaal bij je thuis.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Als ik mijn elektrische auto wil opladen, heb ik dan krachtstroom nodig? Krachtstroom is er voor apparaten die meer stroom nodig hebben dan normaal. Het gaat dan om 400 volt in plaats van het gangbare 220 of 230 volt. Elektrische auto's en laadpalen hebben een 1-fase- of 3-fase-aansluiting nodig.
Uw eigen zekeringen die achter de hoofdzekering in de meter zitten, moeten altijd minimaal een stap kleiner zijn dan de hoofdzekering. Zit daar als zwaarste 16A, dan weet u dat de hoofdzekering minimaal 25A is. De grootte van uw aansluiting kunt u ook terugvinden op uw energierekening.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
In dat geval zijn er meerdere mogelijkheden, maar voor huizen gaat het daarbij meestal om 3x25A. Dit betekent dat je per fase 25/1,6A = 16A kan aansluiten. Het gaat daarbij om een omvormer van maximaal 16A * 230V = 3680 Watt per fase. Je kan dus 3 omvormers plaatsen, maar handiger is één 3-fase-omvormer.
U heeft voor de 11 kW laadpaal een 3P+N 16A aardlekautomaat nodig en voor de 22 kW laadpaal een 3P+N 32A aardlekautomaat.
Als u een 3-fasen groepenkast in uw meterkast heeft, staat er 3x220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter. Er komen in totaal ook vier draden - de drie fasedraden en de nuldraad - uit de onderkant van uw groepenkast. De standaard huisaansluiting is de 3x25A-aansluiting.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
Een simpele aanpassing kost ongeveer € 250. Bij een complete vervanging zijn meer uren en materiaal nodig en is de prijs hoger. Eenmalige kosten netbeheerder: De bedragen kunnen per netbeheerder verschillen. Bij Liander betaal je bijvoorbeeld € 314,79 voor een verzwaring van 1 x 25A naar 3 x 25A en bij Enexis € 268,24.
Hoe weet je jouw aansluiting? Je kunt achterhalen of je nu een 1-fase of 3-fase aansluiting hebt, door op je elektriciteitsmeter te kijken. Staat daar 220/230V, dan heb je een 1-fase aansluiting. Een 3-fase aansluiting is te herkennen als er 3x 220/230 of 380/400V op de elektriciteitsmeter staat.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
De aansluiting op het elektriciteitsnetwerk realiseert u door de laadpaal met een vrije groep (krachtgroep of 3 fase aardlekautomaat) in uw groepenkast te verbinden door middel van een vijf aderige installatiekabel (YMVK) of vier aderige grondkabel (YMVKas).
In het kort. Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Je vindt de aansluitwaarde van je elektriciteitsaansluiting terug op de jaarrekening van je energieleverancier. De meeste particulieren en andere kleinverbruikers hebben een hoofdzekering met een capaciteit van t/m 3x25A of t/m 1x35A. Sommige kleinverbruikers hebben het type driefase-aansluiting 3x35A, 3x50A of 3x63A.
Bij traditionele meters vind je het nummer vaak achter de aanduiding 'No'. Op de website van jouw netbeheerder kun je met het meternummer en jouw postcode vervolgens achterhalen welk type aansluiting je hebt.
Houd altijd als vuistregel aan dat er maximaal 3500 Watt aan stroom door een groep mag lopen. Als je 3500 Watt als standaard aanhoudt zit je altijd goed.
Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen. Als je thuis een 2-fasen aansluiting hebt kun je in de praktijk dus toch maar met 1-fase laden.
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.