Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming. Geen zorgen over je geld. Je ontvangt het afgesproken bedrag gegarandeerd bij een Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats . Zekerheid.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
De koper betaalt standaard deze servicekosten. Wil je dit niet, dan kun je als verkoper de servicekosten van het afgesproken bedrag afhalen.
Het enige officiele webadres van Tikkie is tikkie.me. Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
De link in dit betaalverzoek gaat niet naar de website van de bank, Tikkie, iDEAL of transportservice. Dit lijkt alleen maar zo. In werkelijkheid is het een valse website: een zogenoemde phishingsite. De crimineel kijkt daarop mee hoe u uw inloggegevens van de bank invult.
Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Om zeker te weten wie u bent, vraagt de 'koper' u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar.
Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Log in op Mijn Marktplaats. Ga naar Mijn Profiel. Klik onder Met één klik betalen op Meer informatie. Klik op Machtiging intrekken en bevestig de intrekking van je machtiging.
Geen zorgen, na zeven dagen wordt het bedrag automatisch uitbetaald. Een totaal handelsvolume van meer dan €1500,-. Wanneer een Betaalverzoek is verlopen of geannuleerd kan deze niet worden doorgevoerd. Om de transactie voort te zetten, kun je het beste een nieuwe Betaalverzoek indienen binnen Berichten.
De veiligste manier van betalen is via Ideal, of zelf overmaken van het bedrag op de rekening van de verkoper. Andere wijzen van betalen zijn veilig als ze verlopen via een beveiligde verbinding. In de meeste webwinkels is dat het geval.
Risico op oplichting: niet honderd procent veilig
Het idee achter Gelijk Oversteken is dat betalingen tijdelijk op een tussenrekening worden geparkeerd. Dat moest de kans op oplichting verkleinen, want pas zodra de koper aangeeft dat het product ontvangen is, krijgt de verkoper het geld gestort.
Als je een nepadvertentie denkt te zien op Marktplaats kan je dit melden aan Marktplaats zelf. Zo voorkom je misschien dat andere mensen worden opgelicht. Als je zelf opgelicht bent, kan je aangifte doen bij de politie. Dit kan je doen via het Meldpunt Internetoplichting.
Meld het bij de fraudehelpdesk. Doe aangifte van oplichting en fraude bij de politie. Bel 0900 - 8844 of meld het online op politie.nl. Als je anoniem een melding wilt doen van fraude, waarvan je niet zelf het slachtoffer bent, kun je bellen naar Meld Misdaad Anoniem op 0800 - 7000.