Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Gezien hybride ook een lagere benzineprijs heeft maar waarschijnlijk een hogere energieprijs, zal het maandelijks bedrag aan brandstof/elektriciteit gelijk, of zelf iets hoger zijn. De conclusie voor vandaag de dag is dus dat benzine rijden goedkoper is dan hybride rijden.
Geld besparen
Volgens onderzoek van JATO Dynamics bespaart een Toyota Hybrid, die 13.000 kilometer per jaar rijdt en tankt voor €1,659, je op jaarbasis zo'n 300 euro in vergelijking met eenzelfde klasse model met een conventionele benzinemotor.
Officieel: vanaf 2035 is het gedaan met nieuwe auto's met verbrandingsmotoren en hybrides. Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Met afstand één van de beste hybride auto's van de afgelopen jaren: de Audi A3 Sportback. Een compacte en sportieve keuze voor zakelijke rijders en met het nieuwe model bewijst Audi zich opnieuw als koploper in elektrisch rijden.
Bij hybride auto's werken een benzine- en elektromotor naadloos samen. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor zodat er minder brandstof wordt verbruikt. Daarmee rijd je veel zuiniger dan alleen op benzine of diesel.
Zoek je hulp bij de analyse van je situatie? Tot en met 30 juni 2023 kan u zorgeloos een diesel, benzine, hybride of plug-inhybride kopen of leasen. De TCO van deze voertuigen blijft immers stabiel over hun hele fiscale gebruiksduur, de inflatie en brandstofkosten buiten beschouwing gelaten.
Deze hebben voornamelijk betrekking op de eigenschappen en functies van de elektrische auto. Eén van deze voorwaarden is dat de SEPP alleen geldt voor volledige elektrische auto's. Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Welke auto is voordeliger? Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
De nieuwe Mercedes C300e blaast de concurrentie omver als het gaat om elektrisch rijden. Deze plug-in hybride komt maar liefst 100 kilometer ver. Ruim voldoende voor de meeste mensen om woonwerkverkeer, misschien wel meerdere dagen in de week, volledig elektrisch te kunnen rijden.
In 2023 kunt u een groot aantal goede hybrides met een stekker kopen. Wat ons betreft springen de Toyota Prius, de BMW 3 Serie, de Peugeot 408, de Opel Astra GSe, De Audi A3 Sportback en de Volvo V60 er echt bovenuit. Welke van deze auto's voor u de beste is, is afhankelijk van uw eigen wensen.
Gemiddeld genomen is een elektrische auto nog wel goedkoper dan een benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. In 2021 lag volgens de ANWB de gemiddelde 'Total Cost of Ownership' van een elektrische auto voor het eerst onder die van een benzineauto. In 2022 was dat ook weer zo, stelt de ANWB.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Voor plug-in hybride auto's die na 1 januari 2023 worden besteld, is slechts 50% van de fossiele brandstofkosten aftrekbaar. Elektriciteit daarentegen blijft 100% aftrekbaar. Als u de auto voltankt tegen EUR 100 per maand, bedragen de netto extra kosten 100×50%x25% (vennootschapsbelastingtarief) = EUR 12,5 per maand.
De plug-in hybride modellen blijven 100% fiscaal aftrekbaar zolang ze voldoen aan de regel dat dat ze minder dan 50g/km CO2 uitstoten op de gecombineerde cyclus en een verhouding van ten minste 0,5 kWh/100kg tussen batterijcapaciteit en het voertuiggewicht voorleggen.