U mag geen elektronische apparaten vasthouden als u rijdt. Handsfree muziek luisteren en bellen mag wel. Als u stilstaat mag u wel een apparaat vasthouden en gebruiken.
Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij je de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort. Dit kun je doen door maar één oordopje te gebruiken of het volume laag te zetten.
Je mag muziek luisteren met oortjes of een koptelefoon terwijl je fietst. Maar je moet het verkeer rond jou nog kunnen horen en je mag je gsm niet gebruiken. Dus wil je een ander liedje opzetten? Dan moet je even aan de kant staan.
Oortjes worden al verboden bij het WK 2018 in het Oostenrijkse Innsbruck. Aan dadendrang bij Lappartient geen gebrek. Ook vermogensmeters wil hij de koers bannen. "Ze maken het wielrennen steriel."
Fabrikanten zijn wettelijk verplicht om bij 85 decibel een waarschuwing voor gehoorschade te geven en mogen hun apparaat niet luider dan 100 decibel laten gaan.
Wat is de boete voor appen of bellen op de fiets in 2023? Als de politie u met een telefoon in uw hand ziet bellen of appen op de fiets, kunnen ze een bekeuring uitdelen van maar liefst 140 euro. Een flink bedrag, zeker als je dit vergelijkt met de boete van 60 euro voor het fietsen zonder licht.
De ruisonderdrukking in je oren sluit je daarnaast iets beter af van de buitenwereld, waardoor je zelf ook minder last hebt van de wind. Het zorgt ervoor dat je goed op de fiets kunt bellen met de nieuwe AirPods Pro.
Wie zijn telefoon in de hand houdt tijdens het autorijden kan een boete tegemoetzien van 380 euro. Wie zijn telefoon in de hand houdt tijdens het fietsen krijgt een boete van 150 euro.
Hanteer veiligheidshalve de zogenaamde 70-60-regel. Zet je apparaat niet luider dan 70 procent van het maximale volume en luister niet langer dan 60 minuten per dag. Soms kan je niet anders en moet je wel oortjes gebruiken, zoals tijdens het sporten.
Verder loop je bij een koptelefoon minder kans op gehoorschade, omdat oortjes dieper in je oren zitten en daardoor het geluid dichter bij je trommelvlies brengen.
Over het algemeen worden geluiden van minder dan 75 dB veilig bevonden en zullen geen gehoorschade aanrichten. Oordopjes en hoofdtelefoons hebben vaak een geluidsniveau van maximaal 85 tot 110 dB. "Dit zijn dermate hoge geluidsniveaus dat ze tot een gehoorverlies kunnen leiden," zegt Foy.
De meeste oordopjes verminderen het geluid met 10-30 dB. Veelgebruikte oordopjes houden beschermingsniveaus in van 15, 20 en 25 dB.
Duw en draai de gehoorbescherming in het oor totdat het comfortabel in de gehoorgang zit, zodanig dat er een goede afdichting van de gehoorgang ontstaat. Plaats het lipje aan de bovenkant van het oor waardoor het gemakkelijker te vinden is en grip geeft bij het uitdoen van de oordoppen.
Oordopjes met een oorclip zitten stevig in je oren geklemd, waardoor ze niet makkelijk uitvallen. Sommige oordopjes met oorclip hebben ook een haakje zitten, waarmee je hem achter je oorschelp klemt. Een oordopje met bone conduction heeft een draad in de nek. Daardoor vallen deze oordopjes minder snel uit.
Het handhaven van het verbod op telefoongebruik in de auto is ook geen groot succes. Fietsen zonder handen aan het stuur is in Nederland niet expliciet strafbaar gesteld.
* AirPods Pro, AirPods (3e generatie), de MagSafe-oplaadcase voor AirPods (3e generatie), de Lightning-oplaadcase voor AirPods (3e generatie) en de MagSafe-oplaadcase voor AirPods Pro (2e generatie) zijn zweet- en waterbestendig voor sporten en trainingen buiten water.
Apple's nieuwste oortjes hebben het behoorlijk zwaar in hevige wind. Waaien ze massaal uit de oren? Nee, de in-ear AirPods Pro zitten behoorlijk stevig, maar de ingebouwde ruisonderdrukking lijkt niet getest in harde wind.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
In veel grotere steden zijn tegenwoordig geen parkeerwachters meer onderweg. In deze steden deelt de scanauto rechtstreeks een boete uit na het scannen van het kenteken. Dit betekent dat u al een boete kunt krijgen terwijl u nog in de auto zat en aan het parkeren was of terwijl u naar de parkeerautomaat wandelde.
Tegenwoordig wordt vaak een boete zonder staandehouding opgelegd. Bij boetes van een vaste flitspaal is dit toegestaan. Er bestaat dan namelijk geen mogelijkheid om de bestuurder staande te houden door een agent. De kentekenhouder is dan verantwoordelijk voor de boete.
De meeste moderne koelkasten zijn redelijk stil; het geluidsniveau van een koelkast ligt rond de 40 dB. Dat is ongeveer zo hard als het normale geluid in de huiskamer of als in een stil klaslokaal.