Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Een hybride auto is minder zuinig dan een elektrische auto. Bij de aanschaf van een hybride auto kom je niet in aanmerking voor een subsidie.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Gezien hybride ook een lagere benzineprijs heeft maar waarschijnlijk een hogere energieprijs, zal het maandelijks bedrag aan brandstof/elektriciteit gelijk, of zelf iets hoger zijn. De conclusie voor vandaag de dag is dus dat benzine rijden goedkoper is dan hybride rijden.
Hybride auto's hebben een laag brandstofverbruik
Vaak is dat vergelijkbaar met dat van een auto van één of twee klassen lager. Op de snelweg is de hybride auto echter niet op zijn best, doordat hij dan weinig energie kan terugwinnen en veel brandstof nodig heeft om hogere snelheden aan te houden.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
We hadden het er al enkele keren over, maar nu is het officieel: na 2035 zullen we geen nieuwe auto of bestelwagen meer kunnen kopen die rijdt op benzine of diesel. Zelfs al beschikt die over elektrische ondersteuning! Hybrides, al dan niet plug-in, worden dus ook verboden.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Goed, dingen waar je op moet letten als je een gebruikte hybride koopt: vraag altijd naar de onderhoudshistorie en gebruikshistorie. maak een proefrit en houd in de gaten of het dashboard niet af en toe uitvalt. controleer of er nergens lampjes branden die een storing in de motor of iets dergelijks aangeven.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Met afstand één van de beste hybride auto's van de afgelopen jaren: de Audi A3 Sportback. Een compacte en sportieve keuze voor zakelijke rijders en met het nieuwe model bewijst Audi zich opnieuw als koploper in elektrisch rijden.
Bij een auto op brandstof wordt de actieradius berekend per volle benzine- of dieseltank. Met een hybride auto kom je extra ver. Je kunt zowel rijden op benzine als op de batterij. De batterij drijft de elektrische motor aan.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Voor een hybride auto komen de totale kosten op €230,70 per maand. Voor een elektrische auto komen de kosten uit op €148,73 per maand.
Welke auto is voordeliger? Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Deze hebben voornamelijk betrekking op de eigenschappen en functies van de elektrische auto. Eén van deze voorwaarden is dat de SEPP alleen geldt voor volledige elektrische auto's. Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto.
Uit een studie van meer dan 7.000 verschillende auto's blijkt dat nieuwe elektrische en hybride voertuigen gemiddeld 47 procent van hun marktwaarde behouden.
De aanschafprijs van een hybride is ongeveer 20% hoger dan hetzelfde model met een verbrandingsmotor. En het “halftarief” van de wegenbelasting wordt de komende jaren afgebouwd (bij elektrische auto's niet) dus de hogere prijs verdiend zichzelf niet meer terug.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Reken op een bedrag van tussen de 4.000 en 5.000 euro, afhankelijk van de grootte van de accu. Met 200.000 kilometer op de teller doe je die investering niet. Je zou dan ook geen nieuwe verbrandingsmotor laten monteren. Dat kost minstens evenveel.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.