Je mag hier niet sneller rijden dan 70 km/h. Deze maximumsnelheid geldt voor een weg binnen de bebouwde kom met een verkeersfunctie. De kruisingen zijn altijd vormgegeven met verkeerslichten. Rijd niet sneller dan 70 km/h, ondanks dat u hier twee rijbanen per richting heeft en u gevoelsmatig sneller kunt rijden.
Hogere maximumsnelheid
Sommige wegen binnen de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid die hoger is dan 50 km/u, bijvoorbeeld 70 km/u. Dit staat dan met verkeersborden aangegeven.
Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u. Er moet dus geen verkeersbord geplaatst worden om je aan deze limiet te doen herinneren.
Binnen een bebouwde kom is de op korte afstand van elkaar gelegen bebouwing geconcentreerd tot een samenhangende structuur. ' Het gaat dus niet om de plek van een verkeersbord dat de bebouwde kom aanduidt of de grenslijn van verkeerstechnische aard.
Let dan eens goed op of je borden kunt zien, bij kruispunten, die aangeven of je op een voorrangsweg weg zit. Als je niet weet hoe dat bord eruit ziet, dan help ik je even: Als je dit bord ziet staan voor het kruispunt, dan weet je dat je binnen de bebouwde kom rijdt.
Binnen of buiten de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom zijn de voorrangsborden direct voor een kruispunt geplaatst van een voorrangsweg. Buiten de bebouwde kom worden de borden altijd aan het begin van een wegvak geplaatst.
In de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u, tenzij een bord een andere maximumsnelheid aangeeft. Kom je een 'zone-bord' tegen, dan geldt de vermelde snelheidslimiet binnen een bepaalde zone, bijvoorbeeld een volledige wijk, stadskern of dorpskom.
Binnen de bebouwde kom geldt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. Met hier en daar uitzonderingen: waar een Zone 30 van kracht is, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Het centrale dorpsplein met de daaromheen gelegen bebouwing deed kennelijk ook denken aan een kom of schaal. Het plein was dan de 'bodem' van de schaal, en de bebouwing eromheen de 'wand'. Dit gebruik van kom werd vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw nog algemener.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Snelheid: Autosnelwegen en wegen met 2x2 rijstroken gescheiden door een berm: maximaal 90 km/uur. Gewone wegen: maximaal 60 km/uur.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h. Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h.
Een 30 km weg of zone zal worden aangegeven door een 30 km bord, al dan niet met de toevoeging zone. Hierop kan vervolgens worden gehandhaafd. Een 30 km straat bestaat uit een rijbaan en een aparte stoep. Een 30 km straat heeft zowel de functie van doorrijden als die van bijvoorbeeld speelruimte.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Met verkeersbord H1 (zie onder Algemeen / Bebouwde kom) wordt aangegeven dat je de bebouwde kom binnenrijdt, waar de maximumsnelheid voor auto's en motoren 50 km/h is.
Snelheidsoverschrijding: 5 km/h: € 36. 10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam - Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Een belangrijke misvatting betreft de snelheid: binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals velen denken. Voetgangers mogen er immers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken; bovendien is spelen op de openbare weg eveneens toegelaten.
Auto's mogen maximaal 30 kilometer per uur over de spoorweg rijden en al het vervoer dat zwaarder is dan 3,5 ton mag de spoorweg niet meer over. Die beperkingen zijn nodig om ervoor te zorgen dat de overweg niet verder beschadigd raakt.