Een goede vuistregels is alleen 10 tot 15 jaar relevante werkervaring op je cv te vermelden. Een bijbaantje als taxichauffeur is dus niet meer relevant als je solliciteert als risicomanager bij een grote woningcorporatie. Voor sommige mensen betekent dat 1-3 banen en bij mensen met veel werkervaringen 3-8 banen.
Hoeveel jaar werkervaring op je CV? Als vuistregel mag je ervan uitgaan dat je 10 tot 15 jaar relevante werkervaring op je CV moet vermelden. Als je minder dan 15 jaar werkervaring hebt, kun je ervoor kiezen om ook stages of bijvoorbeeld freelance werk als werkervaring op je CV te vermelden.
Je cv bestaat minimaal uit de volgende elementen: persoonlijke gegevens, ervaring (werk, stages, nevenactiviteiten, vrijwilligerswerk), opleidingen/cursussen, kerncompetenties en je talenkennis. Aanvullende elementen kunnen je passies/hobby's zijn of bijvoorbeeld referenties.
Niet afgemaakte opleidingen
Ooit een studie of opleiding gedaan, maar nooit afgemaakt? Het kan de beste overkomen, maar erg lekker op je cv staat het vaak niet. Is de studie helemaal niet belangrijk geweest voor wat je nu doet of wil doen? Laat hem dan helemaal weg.
wat moet er op een goed cv? Een goed cv bevat een aantal onderdelen, waaronder persoonlijke informatie, opleidingen en stages, werkervaring, certificaten en vaardigheden. Daarnaast zet je op je cv een foto en voeg je eventueel referenties toe.
De inhoud van een cv is weinig veranderd door de jaren heen. Dat is ook logisch, want in 2023 draait het om dezelfde gegevens als decennia geleden: om jou en om je werkervaring en opleidingen. Wel is het steeds belangrijker geworden om de inhoud van je cv in een duidelijk format weer te geven.
Als je al flink wat werkervaring hebt opgedaan, vraag je jezelf misschien af hoeveel jaar je terug moet gaan op je cv. Als je al langer dan 15 jaar aan je carrière werkt, dan is het meestal een goed idee om de functies op je cv te beperken tot de afgelopen 10 tot 15 jaar. Ervaring van voor die tijd is minder relevant.
Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.
Met het recht op vrije arbeidskeuze mag u twee banen hebben. Dat betekent dat u bij meerdere werkgevers kunt werken, of uw baan kunt combineren met een eigen bedrijf. Dit kan vragen oproepen.
Werkgevers mogen niet zomaar bijhouden wat werknemers doen, ook niet bij privé-gebruik van internet, e-mail of telefoon. De regels over wat wel en niet mag, en wat de werkgever kan controleren, moeten in een ICT- en internetreglement worden vastgelegd.
Door voor iedere sollicitatie een cv op maat te maken, kun je uitstekend inspelen op de verwachtingen van de werkgever of de recruiter. Wanneer je ervoor kiest om je geboortedatum op je cv te vermelden, plaats je deze onder het kopje personalia.
'Vertel me je levensverhaal, de beslissingen die je hebt genomen en waarom je ze hebt genomen. Vertel daarnaast wat de moeilijkste problemen zijn waar je aan hebt gewerkt en hoe je ze hebt aangepakt. ' Musk wil er zo achter komen hoe sollicitanten problemen oplossen.
Hoe lang mag een CV zijn? De lengte van je CV moet zo kort en bondig mogelijk zijn en toch jouw toegevoegde waarde krachtig overbrengen. Voor sollicitanten met minder dan 7 jaar ervaring geldt dat je CV vaak 1 kantje behoort te zijn. De wat meer ervaren kandidaten kunnen 2 en soms 3 kantjes gebruiken.
Je gebruikt deze volgorde voor je cv: Personalia, Persoonlijk profiel, Competenties en vaardigheden, Prestaties, Werkervaring aan de hand van rollen die hebt gehad, Opleidingen, Gewenste werkzaamheden.
Veel mensen maken dagelijks gebruik van WhatsApp, óók op het werk. Maar als je dat op een werk-pc doet, kan de baas dan meelezen? ICT-jurist legt uit: “Een zakelijk WhatsApp-account waarop je met klanten praat, mag je leidinggevende gewoon inkijken.”
Mijn werkgever controleert e-mail en internetgebruik
U heeft recht op privacy op het werk. Zo mag u ook privé gebruik maken van e-mail en internet tijdens het werk. Dit geldt ook als u thuiswerkt. Uw werkgever mag wel samen met de ondernemingsraad regels maken over het privégebruik van e-mail en internet.
Wettelijk gezien houdt niets je tegen om printstatistieken bij te houden. Máár je mag dat alleen doen om na te gaan hoeveel er wordt geprint en wat dat precies kost. Wat voor inhoud je medewerkers precies afdrukken, mag je níét monitoren. Ook individuele rapportages zijn in principe uit den boze.
Het hebben van twee banen brengt veel voordelen met zich mee, maar er zijn ook een aantal valkuilen. Je zult meer afwisseling krijgen in je werk waardoor je meer betrokkenheid en baantevredenheid krijgt. Daarnaast heb je ook meer financiële zekerheid en kans op een hoger inkomen.
Maakt het belastingtechnisch uit hoeveel banen je hebt? Nee, voor het bepalen van de belasting die je over een heel jaar moet betalen maakt het niet uit hoeveel banen of werkgevers jij hebt. De Belastingdienst kijkt namelijk alleen naar de hoogte van je totale (jaar)inkomen.