Albert Heijn maakt normaal gesproken 30 procent winst op dit product. Tijdens de bonusactie accepteert Albert Heijn een lagere winstmarge, zeg 20 procent.
Daar verdient het bedrijf bijna twee derde van zijn omzet. De winstmarge van Ahold staat in Europa daarentegen onder druk, aldus Versteeg. De winstmarge, waarmee de supermarkt meet hoeveel het zelf kan verdienen aan verkochte producten, daalde in Europa van 4,3 procent in 2021 naar 3,6 procent vorig jaar.
Ahold Delhaize heeft opnieuw een goed kwartaal gedraaid. Het supermarktconcern maakte 561 miljoen euro winst in de eerste drie maanden van dit jaar.
Maar het komt er op neer dat een supermarkt van elke bestede euro ongeveer tussen de 2 en 5 cent over houdt, als pure winst. Dus ff een reken sommetje als een supermarkt 300.000 omzet heeft in de week houdt die daar gemiddeld 9000 euro aan over als winst.
Lage winstmarges
"Maar veel scheelt het niet." Er wordt namelijk nauwelijks winst gemaakt bij de Nederlandse supermarkten en boeren, concludeert hij. "Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
Wel komt uit onderzoek dat de Albert Heijn het beste betaald van alle supermarkten.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Het doel is om winst te maken door producten te verkopen tegen een hogere prijs dan wat het kost om ze te maken. Stel dat het je 5 euro aan arbeid en materiaal kost om één product te maken. Dan kan je een groothandelsprijs van 10 euro instellen. Dit levert je een brutowinst van 5 euro per verkocht product op.
Om een Albert Heijn te openen, heb je een startkapitaal en eigen vermogen nodig. Niet enkel om de winkel te kunnen bouwen, maar ook om de supermarkt met voorraad te vullen. De totale startinvestering bij een nieuwe supermarkt ligt zo rond de €2.500.000 (afhankelijk van de grootte en het opleverniveau van de winkel).
Dat betekent een daling van 5% ten opzichte van 2021. De nettowinst viel terug van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro. De daling in de winst wordt verklaard door de uitdagende marktomstandigheden, de oplopende kosten door de inflatie en de investeringen die het bedrijf doet in België.
Uit onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) blijkt dat juist die enorme winsten de reden zijn dat onze boodschappen zo duur zijn. Deze zorgen voor een groot deel van de prijsstijgingen. Andere factoren – zoals hogere arbeidskosten, transportkosten of hoge gasprijzen – hebben een minder groot effect op de prijzen.
Albert Heijn rapporteert in 2017 een operationele marge van 4,9% terwijl Jumbo 6,1% aan genormaliseerde EBITDA optekent in haar Jaarverslag. Betekent dit dat Jumbo de winnaar is? Albert Heijn heeft een bijna twee keer zo hoge omzet.
Salarissen. Van de top 3 meest voorkomende banen tussen de twee bedrijven waren Jumbo salarissen gemiddeld € 1.039 hoger dan die van Albert Heijn.
U koopt bijvoorbeeld in voor € 1.000, uw verkoopprijs is in dit geval € 1.000 + 30% = € 1.300. Geeft u daar 25% korting op, dan wordt de verkoopprijs: € 1.300 – 25% (€ 325) = € 975. Verlies dus, ondanks dat 30% – 25% winst doet vermoeden.
Wat is de gemiddelde marge van een kledingwinkel? Gemiddeld is je marge in de mode 2.5, waarbij deze lager is bij NOOS en hoger bij zeer modische items. Waarbij de 2.5 inclusief btw is.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33.
Als fulltime kassamedewerker ga je gemiddeld 1.734 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 22.485,60 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 10 euro per uur.