Niet allemaal op hetzelfde moment, wel allemaal op dezelfde dag. 230.409 zijn er meer dan welke dag dan ook, sinds het bedrijf in 2006 begon met zijn metingen. Flightradar24 houdt niet alleen gegevens van passagiersvluchten bij, maar ook vrachtvervoer, privéjets en zelfs helikoptervluchten.
Elke dag passeren er zo'n 1.370 vliegtuigen onze start- en landingsbanen.
1.267 vluchten per dag (gemiddeld)
In de periode van 1 mei – 14 mei 2023 waren er gemiddeld 1.267 vluchten per dag op Schiphol. We hadden gemiddeld 1.280 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is toegenomen en was 89% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment in de lucht? , De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 passagiersvliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.» Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
American Airlines, 949 vliegtuigen
*Het overzicht is samengesteld door Lufthansa.
Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Dat komt doordat er meer gevlogen wordt, maar er nog steeds veel minder vliegverkeer is dan voor de coronacrisis. De luchtverkeersleiders geven vliegtuigen altijd de veiligste en efficiëntste route en laten zoveel mogelijk vliegtuigen op een voorkeursbaan landen.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
ATLANTA - De luchthaven van Atlanta blijft de drukste luchthaven ter wereld. De thuisbasis van KLM-partner Delta Air Lines verwerkte vorig jaar bijna 94 miljoen passagiers.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Leeftijd van een vliegtuig
Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
In 2004 had 5 procent van de wereldbevolking (322 miljoen mensen) gevlogen, volgens het Worldwatch Institute. Met een jaarlijkse groei van de mondiale middenklasse tussen 2001 en 2011 van 7 procent komen de auteurs van het rapport op 677 miljoen vliegers in 2015, oftewel 9 procent van de wereldbevolking.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Mocht je angst hebben om te vliegen, bedenk dan dat er elke dag zo'n 30.000 vluchten worden uitgevoerd alleen al boven Europa. Reizen met een vliegtuig is statistisch gezien dus echt wel veilig. Veel reizigers zijn ook bang voor turbulentie, terwijl er weinig aan is om bang voor te zijn.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Sinds 1924 zijn er volgens deze statistiek 168 vliegtuigen binnen onze landsgrenzen neergestort. De meeste crashes (35) vonden, niet verrassend, plaats in de buurt van Schiphol. Bij alle Nederlandse ongelukken kwamen opgeteld 283 mensen om het leven, wat een gemiddelde oplevert van 3,2 persoon per jaar.
Air France en KLM vervoeren samen ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 548 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 318 bestemmingen in 118 landen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Je zit best ... achteraan!
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Bedankt, je gegevens werden correct bewaard. Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.