Te hard rijden is niet alleen de grootste zorg, maar ook de grootste oorzaak. De meeste aanrijdingen binnen de bebouwde kom worden door snelheidsovertredingen veroorzaakt. Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. Binnen de meeste woonwijken is dat nog lager: 30 kilometer per uur.
Uit deze analyse blijkt dat in Rotterdam de meeste verkeersongelukken plaatsvonden, maarliefst 6280. Totaal zijn in 2020 103.000 verkeersongevallen geregistreerd. De top 5 ziet er als volgt uit: Rotterdam 6.280.
De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval. De Prius is populair bij taxichauffeurs en Uber-rijders.
Te hard rijden
Buurtbewoners maken zich hier vaak grote zorgen over. Dat is niet onterecht, want te hard rijden is meteen ook de grootste oorzaak van aanrijdingen in de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom delen autobestuurders de weg met voetgangers, fietsers en jonge kinderen en daarom is de snelheid er beperkt.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Malta, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk blijven de laagste verkeersongelukken melden, met minder dan 30 sterfgevallen per miljoen inwoners. Vier landen melden nog steeds meer dan 90 doden per miljoen inwoners: Bulgarije, Letland, Litouwen en Roemenië.
De meeste arbeidsongevallen doen zich voor op de arbeidsplaats (83,4%) en blijven zonder gevolg (enkel medische verzorging) of brengen tijdelijke ongeschiktheid met zich mee (90,1%). Op de weg naar en van het werk gebeuren minder arbeidsongevallen, maar de gevolgen van deze ongevallen zijn doorgaans zwaarder.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
Voordat een ongeval wordt gezien als een arbeidsongeval moet het voldoen aan een aantal voorwaarden. Letsel: om te spreken van een arbeidsongeval moet er sprake zijn van lichamelijk of mentaal letsel. Ongeval heeft plaatsgevonden tijdens uitvoering van de arbeidsovereenkomst.
Grootste oorzaak is menselijk falen
Uiteindelijk is de voornaamste oorzaak van ongelukken dus niet (gebrekkige) infrastructuur, maar menselijk handelen. "Zo'n 95 procent van alle verkeersongevallen ontstaat als gevolg van menselijk falen.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
Anders gezegd: vrouwen zijn betrokken in minder ernstige ongevallen dan mannen. Andere cijfers bevestigen ook dat vrouwen minder ernstige ongevallen hebben: ongevallen waarbij er een vrouwelijke bestuurster betrokken was, hebben twee keer minder vaak een dodelijke afloop dan de ongevallen met een mannelijke bestuurder.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat. Vooral in Oostenrijk loop je risico, want daar zijn gemiddeld 42,8 verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners te betreuren.
A7 bij Zaandam
In 2020 was dit zelfs de plek in Nederland waar de meeste ongelukken gebeurden.
Mannen even wegkijken nu, want uit onderzoek van het British Medical Journal blijkt dat vrouwen nog steeds betere chauffeurs zijn dan mannen. Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets.
Vul na een verkeersongeval altijd het Europees Schadeformulier in en stuur dat op naar je verzekeraar. Dat kan op papier, via een app of online. Is er een andere partij betrokken bij het ongeval? Laat die het formulier ook ondertekenen.
Van de verkeersongevallen in Nederland komt ruim 95 procent door menselijke fouten, meldt Veilig Verkeer Nederland.
Relatief meeste ongelukken op rechte wegen
De helft van alle geregistreerde verkeersongevallen waarbij ook het type weg bekend is, gebeurde in 2020 op een rechte weg (50,2 procent).
Ongeveer 35 tot 40 procent van de autobestuurder is een vrouw. Ongevallen die vrouwen veroorzaken zijn vaak minder ernstig dan die van de mannen. Dit komt simpelweg doordat mannen asocialer en roekelozer rijden. Mannen maken vaak en maar al te graag grappen over vrouwen achter het stuur.