Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Van de 36 mensen aan boord van KLM-vlucht 823 overleven er 16 de crash.
Het aantal sterfgevallen in 2019 lag op 257. In dat jaar werden 86 ongelukken geregistreerd, waarvan 8 met fatale gevolgen. Het gaat in 2020 om 0,27 dodelijke ongelukken per miljoen vluchten of één fataal ongeluk per 3,7 miljoen vluchten. In 2019 vonden voor iedere miljoen vluchten, 0,18 dodelijke ongevallen plaats.
De Boeing 737 Family staat met 60 fatale crashes sinds 1943 stipt op nummer 1. Nummer 5: Airbus A320: 8 crashes. De Boeing 777 en de Embraer zijn nog crash-vrij!
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Door een samenloop van omstandigheden botsen twee vliegtuigen in 1977 op de luchthaven van Tenerife op elkaar. Een paar tellen later worden de toestellen verzwolgen door een vlammenzee. De grootste vliegramp ooit is een feit. Na de botsing vlogen beide vliegtuigen in brand.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Een vliegtuigcrash is de nachtmerrie van veel reizigers, en gelukkig komt het niet vaak voor. Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt.
KLM was in 2021 Europa's veiligste luchtvaartmaatschappij. Dat stellen experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC). Wereldwijd moet KLM alleen Emirates voor zich dulden. Dat is zeer goed nieuws, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de Delftse Technische Universiteit.
Emirates staat volgens het Jacdec wereldwijd op de eerste plaats. Het bedrijf uit de Verenigde Arabische Emiraten was in het jaarlijkse onderzoek in 2020 ook al het veiligste. Het Jacdec stelde een top 15 samen van 's werelds veiligste luchtvaartmaatschappijen.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
1.239 vluchten per dag (gemiddeld)
Het aantal vluchten is toegenomen en was 89% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Elke dag passeren er zo'n 1.370 vliegtuigen onze start- en landingsbanen.
De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen. Voor het onderzoek heeft SWOV de beschikbare ongevallendata geanalyseerd van de vier transportwijzen in zeven Europese landen.
Dankzij grondige inspecties en dagelijkse onderhoudsprocedures is de kans echter heel klein dat een vliegtuigmotor het begeeft – laat staan dat beide motoren het tegelijk zouden begeven. Je hebt meer kans op vier klapbanden met de auto dan dat beide motoren van een vliegtuig uitvallen tijdens de vlucht.”
EINDHOVEN - Een vliegtuig van Ryanair heeft zondagmiddag tijdens de landing op Eindhoven Airport een klapband gekregen. De Boeing 737, met aan boord 180 passagiers, kon onder begeleiding van de brandweer op eigen kracht naar de terminal taxiën.
Er vonden 124 ongevallen plaats met de Boeing 747. Bij de grootste luchtvaartramp uit de geschiedenis, de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, vond een botsing plaats tussen twee toestellen van dit type.