Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren. Per persoon! Als je nagaat dat er gemiddeld 500 passagiers in een vliegtuig zitten, betekent dit 120.000 bomen per retourvlucht.
Uitstoot per persoon per kilometer
Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo'n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer.
Hoe vervuilend is de KLM? Dit is de stand van zaken: KLM is verantwoordelijk voor een klimaateffect even groot als 27 miljard kg CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1.35 miljoen Nederlandse huishoudens.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
CO2 is het belangrijkste broeikasgas. Een vliegtuig heeft al snel enkele duizenden liter kerosine mee aan boord. Per liter kerosine wordt bij de verbrandingsreactie ongeveer 2,5 kilogram CO2 en 1 kilogram waterdamp gevormd. Naast CO2 zijn er ook minimale fracties van andere broeikasgassen (bijvoorbeeld CO).
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend.
Dat blijkt uit data van luchtvaartonderzoeksbureau To70. Het aantal dodelijke ongevallen voor grote vliegtuigen in het commerciële luchtvervoer in 2021 is 0,18 dodelijke ongevallen per miljoen vluchten, vergeleken met 0,27 per miljoen in 2020. Deze cijfers vormen het laagste aantal dodelijke ongevallen sinds 2017.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
De Schiphol Group was in 2018 verantwoordelijk voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2 (1 megaton = 1 miljard kilo). Dat is net zoveel als de uitstoot van zo'n 3,8 miljoen huishoudens!
Voor die 1,14 euro koopt een vliegbedrijf 12 kilowattuur (kWh) aan energie. Immers: een kilogram kerosine bevat 43,1 megajoule (MJ) energie en 1 kWh is gelijk aan 3,6 MJ. Per kWh betalen de KLM's en Transavia's van deze wereld zo 0,095 euro ofwel nog geen 10 eurocent.
Het risico op besmetting hangt af van de bezettingsgraad van het vliegtuig, duur van de vlucht, afstand tot de indexpatiënt en de heersende virusvariant. Bij niet-gevaccineerde reizigers vanuit gebieden met een hoog besmettingscijfer sluit een negatieve testuitslag het risico op virusoverdracht niet geheel uit.
Dat zijn er 8000 miljard per jaar ofwel, bij een gemiddelde vlucht van 2000 km betreft het 4 miljard vluchten. Per gemiddelde vlucht van 2000 km moeten we dus 15 miljoen/4 miljard = 0,00375 ha bos aanplanten en dat doen we met ca 38 boompjes.
Op zich kan het vliegtuig tot 10 keer goedkoper zijn dan de auto!
De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
De internationale scheepvaart stoot bijna tweemaal zoveel broeikasgassen uit als de luchtvaart – veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. amsterdam – Schepen stoten wereldwijd meer dan 1 miljard ton aan broeikasgassen uit, zo meldt de Britse krant The Independent.
De conclusie van de beoordeling luidt dat, afgezien van lopen en fietsen, reizen per trein de beste en verstandigste manier van reizen is. De effecten van vliegtuigen op emissies zijn veel groter op basis van passagierskilometers.
Vliegtuigen produceren niet alleen meer CO2-uitstoot dan boten, maar ze stoten ook andere schadelijke emissies uit. Door goederen per boot te verzenden, kan een bedrijf dus bijdragen aan het verminderen van zijn ecologische voetafdruk.