De spoorlijn is sinds vorig jaar juli in gebruik. Anderhalf miljoen reizigers hebben inmiddels gebruik gemaakt van de 1142 kilometer lange spoorlijn tussen Golmut en Lhasa. Ruim een derde van de reizigers waren toeristen.
Het Nederlandse spoorwegnet is 3,2 duizend kilometer lang. Van het spoor is 67 procent twee- of meersporig, ruim 70 procent is geëlektrificeerd. Vooral in het noorden en het oosten van ons land zijn de spoorwegen niet geëlektrificeerd.
De snelste TGV rijdt op het 168 kilometer lange traject tussen Champagne-Ardenne en Lorraine. Opvallende nieuwkomer in de top 10 is Marokko. Het land nam in november 2018 de nieuwe HSL tussen Tanger en Kénitra in gebruik. De trein, die elk uur gaat, legt het traject van 194 kilometer af in 50 minuten.
Als het aan de Chinese overheid ligt, beschikt China in 2020 over 16.000 kilometer HSL spoor. Dat is 13.000 kilometer meer dan nu. De Chinese staatsspoorwegen hebben een spoorwegnet van 78.000 kilometer.
De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid.
Koolmees verdient bijna half miljoen bij de NS
De top van de NS verdiende samen ruim 2 miljoen euro. Topman Wouter Koolmees verdiende afgelopen jaar ruim 88.000 euro in twee maanden tijd. Hij trad namelijk pas aan per 1 november. Op jaarbasis gaat hij zo'n 490.000 euro verdienen.
Financieel sluit NS 2020 af met een omzet van €6.601 miljoen. De opbrengsten komen uit vervoer per trein in Nederland, Verenigd Koninkrijk en Duitsland en uit exploitatie van stations in Nederland.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden. Dat is de reden waarom tot de dag van vandaag spoor 6 op Utrecht centraal ontbreekt.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer. Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost.
Het is de langste spoorlijn ter wereld en de belangrijkste lijn van Rusland. Deze transcontinentale spoorlijn is 9289 kilometer lang en strekt zich uit van Moskou dwars door Siberië naar Vladivostok. De Russische naam is Transsibirskaja magistral, ofwel 'Trans-Siberische hoofdroute'.
Het Belgische spoorwegnet bestaat uit 3.607 kilometer aan spoorlijnen. België heeft daarbij op landniveau één van de dichtste spoornetten ter wereld.
De Volksrepubliek China is een groot land in het oosten van Azië. Het land heeft een oppervlakte van 9,6 miljoen vierkante kilometer, of ruim 240 keer Nederland. Het is daarmee het op twee na grootste land ter wereld, gemeten naar landoppervlakte.
In Den Haag is met verbazing gereageerd op het inkomen van de nieuwe directeur van spoorbeheerder Prorail, Pier Eringa. Eringa gaat 207.000 euro per jaar verdienen, terwijl bij ProRail een salaris van 188.000 (exclusief vergoedingen) geldt.
Jouw arbeidsvoorwaarden
Een startsalaris van € 3.072,- tot € 3.278,-. Dit kan oplopen tot € 4.522,-. Een betaalde opleiding van 8 maanden. Een NS-Business Card met TreinVrij of vaste kilometervergoeding (€ 0,21 per kilometer onbelast bij maximaal 70 kilometer retour per dag).
Om die duidelijkheid en rust te creëren zijn de zijn drie taakorganisaties Railned BV, Railinfrabeheer BV en Railverkeersleiding BV met ingang van 1 januari 2005 samengevoegd in één organisatie, ProRail.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen.
We vroegen het even aan ProRail. Woordvoerder Eric Drent: “De perrons zijn verbonden aan het nummer van het spoor, niet andersom. Er wordt geteld in sporen en er zijn op het station sporen zonder perron. Hiermee krijg je de capaciteit die men nodig heeft voor de doorstroming.”
Het beste antwoord. Het Utrechtse Centraal Station kent 14 sporen die grenzen aan perrons: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 18 en 19. Er zijn twee sporen, 10 en 13, die niet grenzen aan een perron. Merkwaardig is 16/17.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.