57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
Ongeacht of het een verzekerde, aangetekende of gewone zending is die is kwijtgeraakt, kun je als verzendende partij een klacht indienen, met het verzoek om een onderzoek in te stellen. Consuwijzer heeft hiervoor een aantal voorbeeldbrieven om je te helpen.
Stap naar de Geschillencommissie
Ga na of de bezorger is aangesloten bij de Geschillencommissie Post. Zo ja, dien dan daar je klacht in. Gebeurt er niets, onderzoek dan of de bezorger is aangesloten bij een klachtenregeling. Met een klacht over PostNL kun je sowieso terecht bij de Geschillencommissie Post.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Op bezorgdagen (dinsdag t/m zaterdag) bezorgen we de post voor 20.00 uur. Hieronder vind je een overzicht van de bezorgdagen.
Niet de wettelijke 95 procent maar zo'n 88 procent valt op zaterdag in de brievenbus. 8 procent van de brieven volgt in de dagen erna. Opvallend is dat 4 procent aangeeft de post nooit te hebben gekregen. In elke brief heeft de redactie ook twee cadeautjes gedaan.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. U als koper en ontvanger niet.
Door internet, e-mail en sociale media neemt de hoeveelheid post al jaren af. Daarom bezorgt PostNL op maandag alleen maar post die echt spoed heeft: rouwkaarten en medische pakketten. Dat zijn relatief weinig poststukken, gemiddeld zo'n 35.000 per maandag, tegenover 8 miljoen per dag op andere dagen.
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg?' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Bewijs van versturen en ontvangst? Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging.
Allereerst hanteren de grote post- en pakketbezorgers algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden van PostNL is bijvoorbeeld iedere aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte post of pakketten uitgesloten.
Bekijk het in de PostNL-app. Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is.
Stuur je een brievenbuspakje+ binnen Nederland? Dan kun je het standaard volgen met track & trace. Wil je extra zekerheid? Verstuur het dan aangetekend en verzekerd.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Dit hangt af van het soort zending, de afzender en het afleveradres. Brieven en aangetekende zendingen worden voorlopig enkel tijdens weekdagen bezorgd. Sommige afzenders, zoals bepaalde webshops, hebben afspraken met bpost om hun pakjes ook op zaterdag en zondag te laten leveren.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Een brief gaat trouwens niet zomaar verloren, maar het kan natuurlijk wel. Soms is er een fout adres of is de enveloppe verscheurd. Maar het kan ook met het personeel te maken hebben."
Moet een webshop verzendkosten terugbetalen? Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Vooral over brievenbuspost zijn zij duidelijk: als u post ontvangt met een andere naam en adres dan dat van u, bent u niet verplicht deze post zelf op dit adres af te leveren. “Post die verkeerd is bezorgd kunt u gewoon in de oranje brievenbus stoppen of afgeven bij een PostNL-locatie.
Het antwoord op deze vraag is ja! Als er geen brievenbus bij huis staat of een gleuf in de deur zit kan er geen post bezorgd worden. Voor de overheidsinstanties is dit bijvoorbeeld van groot belang.