Obscure cursussen. Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Ongeveer 6 procent doet een eerste poging en haakt dan definitief af ...
Vroeger was theorie nog een kleine hobbel die je moest nemen op weg naar je praktijkexamen, tegenwoordig is het een col van de buitencategorie. Het slagingspercentage lag in 2022 op een schamele 36 procent. Dat was tien jaar geleden 46 procent.
Het slagingspercentage van het theorie examen auto ligt al jarenlang verrassend laag. Vaak wordt er gemakkelijk over het examen gedacht. Helaas is kennis van de verkeersregels hebben niet voldoende om te slagen voor het theorie examen auto. Het slagingspercentage ligt op slechts 50 procent.
Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
"Drie of vier keer doen over je theorie-examen is best normaal tegenwoordig.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
Vervelend dat je gezakt bent voor je theorie-examen voor de auto, motor of bromfiets. Je kan een herexamen reserveren nadat de uitslag van het vorige examen is verwerkt. Dat gebeurt binnen 24 uur na je examen. Zodra je het uitslagformulier per e-mail hebt ontvangen, kan je reserveren via Mijn CBR of via je opleider.
Dan krijg je een speciaal examen
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Hoor je wel eens dat er een maximum aantal kandidaten mag slagen op een dag? Dat is gelukkig niet zo. Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Hoe lang moet ik leren? We raden je aan om ongeveer een week de tijd te nemen om 's avonds te leren en in het weekend examens te oefenen. Op die manier leer je het snelste je theorie voordat je het CBR theorie-examen kunt doen. Let op: dit is een advies voor een gemiddelde cursist.
Hoeveel uur per week? Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen. Kies een moment uit dat je niet moe bent en je gedachten er goed bij kan houden. Belangrijk hierbij is dat je niet teveel in 1 keer wilt leren.
Redenen die je vaak hoort terugkomen van zakkers zijn: Kijkgedrag, voorzichtig rijden, bijzondere verrichtingen, plaats op de weg en faalangst. Het 'overdreven' kijken zoals veel mensen zeggen is hierbij veruit de meest voorkomende reden.
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
Voor het herhalen kun je de gemaakte samenvatting gebruiken. Herhalen geeft een gevoel van veiligheid; na meerdere malen herhalen zal je ervaren dat je de stof aan kunt en beheerst. Ook kun je de geleerde stof herhalen door een aantal oefen theorie-examens te maken.
Het CBR gaat vanaf de zomer kandidaten extra stimuleren om goed voorbereid op het rijexamen te verschijnen. Want twee keer zakken, betekent dat kandidaten op een 'zwarte lijst' komen en maanden moeten wachten op een nieuwe kans om het felbegeerde roze kaartje te bemachtigen.
Ben je twee keer achter elkaar gezakt voor je eindexamen op de middelbare school? Dan beslist de school wat er gaat gebeuren. Soms wordt besloten dat het beter is om naar een andere school te gaan. De wet verbindt in elk geval geen consequenties aan zo'n situatie, dus het is niet verplicht dat je van school af moet.
Waar vorig jaar 49,9 procent van de kandidaten de eerste keer voor de theorietoets slaagde, was het percentage bij een herkansing nog maar een magere 40,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBR die VerkeersPro heeft opgevraagd.
Je hoeft niet geslaagd te zijn voor het theorie-examen auto om rijlessen in een auto te volgen. Wel moet je voor het theorie-examen zijn geslaagd als je het praktijkexamen of een tussentijdse toets gaat doen.
Als u 2 keer niet geslaagd bent, moet u een theorieopleiding van 12 uur volgen in een erkende rijschool(PDF bestand opent in nieuw venster). Na die theorielessen krijgt u een getuigschrift van de rijschool. Dat moet u afgeven in het examencentrum als u voor de derde keer het theorie-examen aflegt.
Theorieles in de rijschool is 12 uur en kost al snel 140 euro. Voor praktijklessen kun je kiezen hoeveel uur je wil, bijvoorbeeld 2, 6 of 20 uur. Eén uur kost gemiddeld 70 euro.
Het examen kost 16 euro. Deze kosten dien je zelf te betalen aan het examencentrum. Indien je toch niet zou slagen voor het examen betaal je slechts 25 euro (administratiekosten) om nog een keer deel te nemen aan de workshop. LET OP: Enkel als je binnen 4 weken terugkomt betaal je 25,- voor de workshop.
Na tweemaal niet slagen voor het theorie-examen van de categorie B, kunt u echter enkel een nieuw theorie-examen afleggen op vertoon van een attest dat bewijst dat u 12 uur theoretisch onderricht volgde bij een erkende rijschool. Indien u opnieuw tweemaal niet slaagt, dient u geen nieuw attest voor te leggen.